Az *InSite Drama*-t Bethlenfalvy Ádám és Cziboly Ádám, a magyar színházi nevelés két Európában ismert szereplője hívta életre. Célja, hogy nemzetközi együttműködésekben vizsgálja, a színházi nevelés milyen választ képes adni napjaink legégetőbb kríziseire és kihívásaira. A társadalmi problémákra egyszerre tekintenek helyi, európai és globális kontextusban, és nemzetközi partnereinkkel közösen keresik a válaszokat. Meglátásuk szerint napjaink gazdasági válságának hátterében valójában a kultúráink krízise áll, ami kihatással van mind értékeinkre, mind a világlátásunkra, mind a közösségi és társadalmi elköteleződésünkre is. Hitük szerint a dráma hatékony eszköz, aminek segítségével az elköteleződés erősítésén keresztül megvizsgálhatjuk ezt a folyamatot, és hatással lehetünk rá – nem csak Magyarországon, hanem Európa vagy a világ bármely kultúrájában is.
A *Drama Rainbow* Kína egyik vezető drámapedagógiával és művészeti neveléssel foglalkozó központja. A pekingi székhelyű szervezet célja, hogy társadalmi párbeszéd terét megteremtve a fiatalok az emberi létezés problémáival foglalkozhassanak, hogy társadalmilag elkötelezett, egymásra odafigyelő felnőtt váljék belőlük. A Dráma Rainbow munkája 7 fő tevékenységben valósul meg. A drámapedagógiai műhely mellett működik színházi nevelési központ, dolgoznak diákszínjátszókkal, van drámapedagógiai képzéseket megvalósító részleg. Emellett működtetnek kutatási részleget, 3 éves kor alattiakkal dolgozó játszóházat, és a szülőket, tanárokat döntéshozókat megszólító közösségi központot.
Június 22. 10 órától 16:30-ig
*Nekem kínai - Drámapedagógia és színházi nevelés Kínában*
Az egynapos bemutató és műhelymunka a kínai oktatásról, valamint a drámapedagógia és a színházi nevelés szerepéről a világ legnépesebb országában, a Drama Rainbow munkatársai vezetésével történik.
„Kína, az autoriter oktatás tökéletes megtestesülése, amely a világ legjobb vizsga eredményeit produkálja, és ennek árát sokszínűséggel, kreativitással és tehetséggel fizeti meg.” (Yong Zhao: Who’s Afraid of the Big Bad Dragon)
Ez az oktatási folyamat egyre inkább lehetetlenné teszi, hogy a gyerekek egy élő kultúra részeseinek érezzék magukat. Az egyre fiatalabb kortól napi szinten beléjük diktált tananyag lehetetlenné teszi, hogy a diákok a társadalom és a történelem részeseinek érezzék magukat. A gyerekek önmagukat adják fel, hogy megfeleljenek azoknak az elvárásoknak, amelyeket a szüleik, az iskolájuk vagy az állam támaszt feléjük. Ez az agresszív és erőteljes folyamat ellehetetleníti azt, hogy a legfontosabb területen legyenek sikeresek, hogy önállóan gondolkodó, önmagukkal tisztában lévő emberek lehessenek.
Miután betekintést nyújtanak ebbe a világba, a workshop vezetői bemutatják, hogy mit kezdenek a Drama Rainbow munkatársai ezzel a helyzettel. Mivel a legtöbb gyerek a teljes figyelemhiány és az ultra-passzivitás spektrumán helyezkedik el a Drama Rainbow igyekszik olyan közösségi teret létrehozni, amelyben összeilleszthető egyén és társadalom a világ leggyorsabban változó országában – írja Xao Xi, a Drama Rainbow szakmai vezetője.
A műhelymunka angol nyelven folyik magyar tolmácsolással a Trafó alagsori Stúdiójában.
Az azon való részvétel ingyenes, azonban a korlátozott létszám miatt regisztrációhoz kötött. A két műhelymunkára külön-külön kell regisztrálni a megadott linken - a Nekem kínai című workshopra ezen a linken keresztül. A regisztrációs lap kitöltését követően a szervezők hamarosan visszajelzik a regisztráció státuszát.
Június 22-25. 10 órától 17 óráig
*Köz-tér - Gyakorlatok három fogalom színházi és pedagógia feltárására*
A műhelymunka felvezetője szerint: a társadalmi részvétel hiánya és az elidegenedés egyre inkább globális problémává válik. Azt gondoljuk, hogy a drámapedagógia tud arra formákat és teret kínálni, hogy fiatalok szembenézzenek és foglalkozzanak korunk meghatározó problémáival.
A háromnapos angol nyelvű műhelymunka a drámapedagógia eszköztárára és Edward Bond munkássághoz épít, és arra keres válaszokat, hogy korunk problémáit miként lehet a legértelmesebben dramatizálni.
A középpont, a színtér, és a kathexis elméleti bemutatás mellett a színházi munkában és a pedagógiai munkában betöltött szerepüket vizsgálják majd a workshop vezetői és résztvevői közösen. A műhelymunka során a bondiánus fogalmakat körüljárva, színházi jeleneteken és dramatikus feldolgozási módokon dolgoznak majd a résztvevők.
A műhely angol nyelven zajlik a Trafó Stúdiójában, és az InSite és a Drama Rainbow munkatársai vezetik.
A részvétel ingyenes, azonban a korlátozott létszám miatt ez is regisztrációhoz kötött. A Köz-tér című workshopra ezen a linken lehet regisztrálni.
Mindkét program az InSite által vezetett Facing the Gap project keretén belül valósul meg. A Facing the Gap (Szembenézni az űrrel) projekt célja az, hogy a jelenlegi társadalmi és kulturális válságra reagáló művészetpedagógiai módszertant fejlesszen, különös a drámapedagógiai területén, és lehetőségeket teremtsen fiatalokkal dolgozó szakembereknek ezek megismerésére.
A program az Európai Unió Erasmus+ programjának támogatásával valósul meg.
A képzési lehetőséghez tartozó Facebook esemény itt érhető el és további kérdésekkel Bethlenfalvy Ádámhoz lehet fordulni a bethlenfalvy@insite-drama.eu e-mail címen.