Ezek közül kettő premier: a Szegezdi Róbert által rendezett Okosok című előadásnak a Marczi Közösségi Tér, míg az Ovibradernek a MU Színház adott otthont, utóbbit rendezőként Solténszky Tibor jegyzi. Tavalyi, évadvégi bemutatója után átdolgoztuk és továbbjátszottuk az Eszter hangja című zenés tantermi projektünket, mely egyaránt szerepelt Budapesten, vidéken, illetve a Vajdaságban. Emellett hosszabb idő után játszottuk újra a Hangállam című másik tantermi előadást, valamint az Új Hídavatás-szvittet. Utóbbi szintén megújult formát öltött és immár közelebb áll az eredeti változathoz: a néhány év előtti újszínházi kaland után jóval rövidebb játékidővel, az adott a játszóhelyhez igazítva, flexibilisebben tudjuk forgalmazni a produkciót.
Ez az évad is gazdag volt fesztiválokban és turnékban: az Ovibraderrel részt vettünk a celldömölki Soltis Fesztiválon, az újbudai Csontvári Udvarházban a FAL-fesztivál résztvevői lehettünk az Új Híadavatás-szvittel, míg a POSZT off-programjának színházi nevelési részében a pécsi Leöwey Klára Gimnáziumban az Eszter hangjával szerepeltünk. Ezek mellet két turnét bonyolítottunk: a Hangállammal Nógrád-megyei településeket érintő vendégjátékot szerveztünk, míg az Okosok és az Eszter hangja az immár hagyományosnak mondható délvidéki turné keretében került bemutatásra több alkalommal Zentán és Adán.
A szikár adatokon túl fontosnak érezzük, hogy otthonra lelhettünk a MU Színházban, ahol egész évadon át futott az Ovibrader című produkció, jelentős közönségsikerrel, és ahol a következő évadban egy felújítással (Szület-szeret-hal valamint egy ősbemutatóval jelentkezünk (És újjászület…) Mindkét produkció a kiváló József Attila-díjas költőnő, Kiss Judit Ágnes verses drámáin alapul. Nagyon fontos játszóhelyünknek tekintjük a Marczi Közösségi Teret is, ahol az Okosok című produkciót játszhattuk el több alkalommal. Harmadik, legtágasabb otthonunknak a Kárpát-medence osztálytermeit tekintjük: Budapesten, vidéken és a Vajdaságban játszott zenés tantermi projektjeink (Hangállam, Eszter hangja) egyre elismertebbek, jelzi ezt a FÜGE és az NKA által elnyert támogatás, de a POSZT színházi nevelési off-programjába való meghívásunk is. Jelentős előrelépésnek érezzük, hogy terveink szerint a jövő évadban a színházi nevelés egyik hazai élcsapatával, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központtal készítünk koprodukciót.
Nagyon nagy nehézséget jelent ugyanakkor, hogy a fent vázolt gazdag repertoár, és a szférában jelentősnek tekinthető előadásszám, valamint a nagy áldozattal járó, kitartó munka, az elismerések ellenére, semmilyen pályázati fórumon nem nyertünk támogatást a következő évadra! Ez öt év óta először fordul elő velünk. Nagyon bízunk abban, hogy ez a helyzet megváltozik, ennek ellenére mi továbbra is rajta leszünk, hogy egyre gyarapodó közönségünket a már megszokott színvonalú új produkciókkal örvendeztessük meg, gondolkoztassuk el.
Köszönjük hűséges nézőinknek a kitartó figyelmet, a hivatásosaktól viszont a független szféra egyik feltörekvő csapataként nagyobb figyelmet várunk. És nemcsak a magunk számára. Említjük mindezt a hozzánk hasonló fiatal társulatok (a teljesség igénye nélkül: KB35, FAQ, Soltis Lajos Színház, Rév, Amargant Színházi Műhely, Radikális Szabadidő Színház) nevében is. Ezek a társulatok évek óta közös platformon állva, közös játszóhelyeken (régebben a Tűzraktérben és a Sirályban, mostanság a MU-ban és a MÜSZI-ben), fesztiválokon (Színváltások, Színkavalkád) egymásra figyelve és reagálva, már-már egy „köztes szférát” alkotva próbálnak utat találni, netán ösvényt taposni a magyar színházi élet egyre sűrűbb ingoványában. Hisszük azt, hogy a fent említett közösségi színházak velünk együtt mostanra megmérettek és nem találtattak könnyűnek. Talán ideje lenne észrevenni őket!
Kapcsolódó
Manyasz Erika és Benya Kata interjú az Eszter hangja című előadásról