Ezen a héten a megtalált és az elhagyott élet történetei közé a dönteni tudás és akarás darabjai vegyülnek. Budapesttől Békéscsabáig nézünk szét.
Találkozás // Pesti Színház // október 23. 19 óra
Nádas Péter drámája soha nem tartozott a könnyen színpadra állítható darabok közé, vannak, akik szerint eleve kudarcos minden ilyen jellegű próbálkozás. Az egyik híres előadás bemutatója (aki látta, eldöntheti, hogy mennyiben volt kudarcos és mennyiben sikeres) 1985-ben éppen a Vígszínházban volt. 30 év múlva most Eszenyi Enikő rendezi meg a Nádas-trilógia második darabját, amelyben Máriát Börcsök Enikő, a Fiút a társulathoz idén szerződött Király Dániel alakítja. A rendezés formabontó jellegét az is jelzi, hogy a két szereplőre írt darabban majdnem tucatnyi színész jelenik meg. Ennél többet elárulni már spoilerezés lenne.
Eszenyi Enikő a Találkozás olvasópróbáján (fotó: Toldy Miklós)
Eszenyi Enikő mondta az előadásról: A Találkozás azért is ragadott magával, mert hihetetlen szikársággal és fájdalmas szépséggel rajzolódik ki benne egy női sors, egy nő szenvedéstörténete. Alkotóként pedig engem mindig is azok a történetek érdekeltek, amelyeken keresztül a női lét bonyolultságáról és szépségéről lehet beszélni.
Az előadást októberben még 27-én, novemberben 6-án, 16-án és 28-án láthatják az érdeklődők.
We hear you – Hallgatlak! // Stereo Akt, Space Színház, helyszín: Trafó // október 23. 20 óra
A lengyel Julia Jakubowska, a Hollandiában élő Ardai Petra és Boross Martin műfajilag nehezen meghatározható valamijében mindenki lehetőséget kap arra, hogy kipanaszkodhassa magát. Vannak, akik már a Szigetről ismerhetik a Panasztaxit, és olyanok is lesznek, akik most fognak találkozni a társadalmi kommunikációnak ezzel a színházi formájával .
A nézők és az előadók együtt próbálnak megoldást találni olyan problémákra, amelyek mindannyiunkat zavarnak, tenni ellenük azonban mégis elfelejtünk. Például arra, kíváncsiak vagyunk-e másokra, hogyan emeljük fel a hangunkat? Nemcsak azzal foglalkoznak, min kellene változtatni, hanem azzal is, milyen lehetőségek vannak rá – áll az színlapon.(A fotót Knoll Anna Linda készítette.)
Az „előadás” október 24-én este is látható a Trafóban.
Engedjki! // KB35 Társulat, helyszín: Mu Színház // október 24. 19 óra
Kárpáti Péter Szörprájzpartijából Boda Tibor rendez előadást a - TIKK című oktatáspolitika-kritikus produkciójukkal a budapesti köztudatban is nyomot hagyó - inárcsi amatőrszínházi társulattal. A főbb szerepeket többek között Talapka Gergő, Bálint Petra, Bálint Anett, Boda Anna és Bozsoki Roland alakítja.
Engedjki! (fotó: KB35)
Az alkotók a következő mondatokkal orientálnak: Mert tegyük fel, hogy csak egyszer élünk, és ez olyan helyzet, hogy: vagy egyik, vagy másik. Tegyük fel, hogy nem tárgyiasult dolgok, hanem számunkra fontos személyek között kell választanunk. És képzeljük el mindehhez, hogy jelen történetünk hőse akut döntésképtelenségben szenved, ráadásul valahogy az elmúlás gondolata is az átlagnál jobban foglalkoztatja…
Az előadást még október 25-én este is megnézhetik az érdeklődők a Mu Színházban.
Midőn halni készül // Jókai Színház, Békéscsaba // október 27. 19 óra
Merő Béla rendezésében mutatják be Békéscsabán Zalán Tibor Janus Pannonius elképzelt utolsó óráiról írt darabját. Az előadásban Bartus Gyula alakítja a költőt, partnere Komlósi Kata.
Midőn halni készül - Bartus Gyula, Komlósi Kata (fotó: Jókai Színház)
A nagybeteg költő Medvegrádban haldoklik, menekülés közben. A legyöngült ember belevizionálja a körülötte serénykedő, őt gondozó cselédbe, az őt körülvevő szobahomályokba a múltját, így az ifjúságát, illetve a férfikorát. (…) A mű középpontjában mégis Mátyás király és Janus Pannonius püspök, kancellár küzdelme áll. Valójában nem tudjuk, csak sejthető, miért tört össze a bizalom közöttük, miért állt Vitéz János (akit ekkorra már saját várába száműzött a király) nagybátyjával a lázadó nemesek élére– olvasható a színlapon.
Egy faun alkonya // Szkéné Színház // október 28. 19 óra
A zenekari költeményt Mallarmé verse ihlette, Grecsó Zoltán koreográfiáját pedig a zenekari költeményre készült balettelőadás mögött húzódó életrajzi és narratív párhuzam. A két előadó Valencia James és Rusu Andor.
Egy faun alkonya - Valencia James
A színlap tanúsága szerint: A zenei narratíva szerint az ifjú Faun, amint felfedezi önmagát és szexualitását, a vágyak és a zsongító álom kábulatában a természet mindenségének birtokosaként éli meg önmagát. Nizsinszkijnek, a "táncosok királyának" személyiségére azonban kezdetektől rányomta a bélyegét, hogy sikereit kivételes tehetségén túl szeretője és egyben munkaadója, Szergej Gyagilev szerepének tulajdonította. A koreográfia a megbomló elme csapongásait, az identitásvesztés folyamatát a Faun-történetre rímelteti: összemosva a delíriumos álom és a szétfutó gondolatfolyam állapotát, s egyúttal az egyszerre isteni és emberi öndefiniálás élményét.
A koreográfia október 29-én este is látható a Szkéné Színházban.