Megújult premierajánlónkban nem csak mi beszélünk a bemutatókról, esetenként az alkotókat is megszólaltatjuk.
Rekviem / Feledi Project, helyszín: MOM Kulturális Központ / január 20., 19 óra
Ahogy a címből is következik, Feledi János legújabb koreográfiája a halálhoz való viszonyunkra kérdez rá. Ehhez Balázs Ádám, elismert hollywoodi zeneszerző komponált „sajátos zenei világú, kicsit filmes, szimfonikus hatású, mai kortárs elektronikai effektekkel fűszerezett” saját zenét. A koreográfust kérdeztük az előadás létrejöttéről.
Miért ezt a darabot választottad?
Táncoltam már más együttesnél Requiem előadásban (az egri Gárdonyi Géza Színházban, 2010-ben, Barta Dóra koreográfiájában – a szerk.), és tudtam, hogy egyszer szeretnék egy saját Rekviemet. Van egy bakancslistám, olyan előadásokkal, amiket létre szeretnék hozni, amik nagyon közel állnak hozzám valami miatt, és ilyen a Requiem is. Én egy befelé forduló, kicsit önmarcangoló, lelkizős pasi vagyok. Mindig is érdekeltek a belső érzelmi állapotok reakciói különböző helyzetekben. Életünk elengedésekből és elfogadásokból áll. Elengedni az addigit, és elfogadni az újat. A köztes, pillanatnyi állapotot keresem saját gyászmisémben.
Horváth Zita (Badora Társulat) - Fotó: Szigeti László
Miért fontos szerinted éppen most a halállal való szembenézés gondolata?
Egy éve dolgozom a darabon, és sajnos tavaly májusban elvesztettem édesapámat - talán már előzőleg éreztem ezzel kapcsolatban, hogy mindez még inkább aktuális számomra. A másik ok, hogy annyi gyűlölködés, negatív energia vesz körül bennünket, hogyha így folytatjuk akkor előbb-utóbb az a bizonyos kötél, ami lehet az életünk, el fog szakadni. Vegyük észre a jót, a pici pozitív dolgokat az életben … és ne fölös, rossz energiákkal mérgezzük meg saját és környezetünk életét.
A kis herceg / Gárdonyi Géza Színház, Eger / január 22., 19 óra
Sokunk meghatározó könyvélménye Saint-Exupéry műve. A világunkra rácsodálkozó fiú történetéből készült színdarabot a Magyar Kultúra Napján mutatja be az egri teátrum, Zalán Tibor átiratában, Andorka Péter zenéjével. Dávid Zsuzsanna rendezésében Varga Levente és László Bence alakítják a címszerepet, váltott szereposztásban, Pilótaként Nagy András látható.
A kis herceg - László Bence, Baranyi Péter (fotó: Gál Gábor)
„Az emberek? […] sosem lehet tudni, hol-merre vannak. Viszi, sodorja őket a szél. Nagy baj nekik, hogy nincs gyökerük” – mondja a kishercegnek egy virág a sivatagban. De hát, kik is az emberek, és milyenek is az emberek? A más bolygóról érkezett csupa szív kis lény ezt az örök embertalányt igyekszik megfejteni rövid földi barangolása során – olvashatók a rendező gondolatai az előadás színlapján.
Az előadás a bemutatót követően januárban még 23-án, 26-án, 27-én, 28-án, 29-én és 30-án, februárban pedig 13-án, 17-én és 19-én látható az egri Gárdonyi Géza Színházban.
Rómeó és Júlia / Budaörsi Latinovits Színház / január 23., 19 óra
A Budaörsi Latinovits Színház előző bemutatója, a Liliomfi nagyrészt a frissen végzett vagy még színműs fiatalokra épített - ahogy az kritikánkból és a negyvenes listánkból is kiolvasható, meglehetős sikerrel. Most Berzsenyi Bellaagh Ádám rendező szintén több fiatal színművészt hívott be az előadásba - Júliaként például a tavaly végzett Zsigmond Emőkét, Rómeóként pedig az idén végzős Dékány Barnabást.
Zsigmond Emőke az olvasópróbán (fotó: Budaörsi Latinovits Színház - Borovi Dániel)
Színhelyünk Verona, ahol minden és mindenki szép, még a fegyvereket is ékszerként lehet viselni, és csak játékból hadonásznak vele – amíg el nem rontja valaki a játékot. (...)
(...) Veronában vagyunk tehát, a jólétben lubickoló, hatalmi násztáncban bokázó, szerelembe belehaló Veronában, amely mégis, vagy tán épp ezért, a szerelmek városa marad most már mindörökre – egynapi járóföldre Mantovától, ahol betevő falatért árulják a mérget – írja a színlapon Kovács Kristóf dramaturg.
Az előadást januárban még 24-én, februárban 3-án és 12-én is láthatják az érdeklődők a budaörsi Latinovits Színházban.