A döntés okairól megkérdeztük Lengyel Annát, a Független Előadó-művészeti Szövetség társelnökét is.
A kulturális szakmai szervezetek közül többen nem vettek részt az NKA kollégiumaiba történő delegálásban. Közöljük a Független Előadó-művészeti Szövetség nyilatkozatát is.
A kultúrpolitikában január elsejével életbe lépett változtatások oka, a törvénymódosítást kezdeményező Balogh Zoltán emberierőforrás-miniszter megfogalmazásában a Magyar Művészeti Akadémia szerepének erősítése a hazai művészeti életben. A Nemzeti Kulturális Alap állandó szakmai kollégiumait ezentúl a miniszter az MMA elnökének véleményét kikérve hozza létre, és annak vezetőit az MMA elnökének egyetértése mellett nevezi ki. Az NKA Bizottság alelnökének kinevezéséhez a miniszter szintén az MMA elnökének véleményét kéri ki.
A szakmai kollégiumokba eddig a tagok felét a miniszter saját hatáskörben, másik felét pedig az érintett szakmai szervezetek javaslata alapján bízta meg. A változás értelmében ezentúl a tagok egyharmadát a miniszter saját hatáskörben kéri fel az érintett szakmai szervezetek véleményének meghallgatása után, egyharmadát az MMA, további egyharmadát pedig a szakmai szervezetek delegálják.
A Nemzeti Kulturális Alap (NKA) Színházművészeti Kollégiuma szakmai delegáltjainak megválasztására az NKA hat színházszakmai szervezetet kért fel. A delegálási eljárást - az NKA felkérése alapján - a Magyar Teátrumi Társaság bonyolította. A hat szervezet közül a Független Előadó-művészeti Szövetség nem kívánt részt venni a delegálási eljárásban. Az öt, a delegálási eljárásban részt vevő szakmai szervezet –a Magyar Teátrumi Társaság, a Magyar Színházi Társaság, a Vidéki Színházigazgatók Egyesülete, a Magyar Bábművészek Szövetsége, a Magyarországi Nemzetiségi Színházi Szövetség - egyhangúan, közös javaslatként delegálta az NKA Színházművészeti Kollégiumába Csizmadia Tibor rendezőt, a Magyar Színházi Társaság korábbi elnökét és Szabó László kommunikációs szakembert, a Magyar Teátrumi Társaság titkárát. A szervezetek közösen, egyhangúan javasolták miniszteri delegáltnak Láposi Terka bábművészt, aki korábban is tagja volt ugyanennek a kuratóriumnak.
Lengyel Anna
A Független Előadó-művészeti Szövetséghez hasonlóan több más felkért szakmai szervezet is visszautasította a részvételt. A visszautasítás okáról közös nyilatkozatot adtak ki, amely itt olvasható.
A FESZ azonban külön nyilatkozatot is kibocsátott, melyet változtatás nélkül közlünk:
"A Független Előadó-művészeti Szövetség közgyűlése 2016. január 25-én tartott ülésén úgy határozott, hogy nem jelöl tagot a Nemzeti Kulturális Alapról (NKA) szóló törvény módosítására tekintettel újonnan alakuló Színházművészeti Kollégiumába, sem a Táncművészeti Kollégiumba.
A FESZ 2015 novemberében aláírta azt a levelet, amelyben művészeti és tudományos szakmai szervezetek kérték a kormányzati döntéshozókat, hogy az NKA-t és a pályázókat közvetlenül érintő törvényi szabályozás érdemi megváltoztatása előtt tegyék lehetővé, hogy e szervezetek megismerjék és véleményezzék a módosító törvényjavaslat tervezetét. A kezdeményezés ellenére az NKA-törvény módosítása előzetes társadalmi egyeztetés nélkül lépett hatályba 2016. január 1-jén. A törvény számos, az NKA működése és a támogatások elosztása szempontjából sarkalatos döntést a Magyar Művészeti Akadémia elnöke egyetértéséhez köt. További lényeges változás, hogy a művészeti főtematikájú állandó szakmai kollégiumok tagjainak egyharmadát a miniszter kéri fel, egyharmadát az MMA, további egyharmadát pedig az érintett szakmai szervezetek delegálják, míg korábban az érintett szakmai szervezetek a kollégiumok tagjainak felét delegálhatták.
A FESZ 2011-es újjáalakulása óta következetesen képviseli azt az elvi álláspontot, hogy nem vesz részt az olyan kompromisszumokban, melyek a szakmaiságot másodlagosnak tekintő, egyéb - politikai vagy ideológiai - szempontokat előtérbe állító támogatási rendszer kiépülését, illetve megszilárdulását segítik. S bár a mostani döntés része annak a folyamatnak, mely sok esetben az ellehetetlenedés határára sodorja a függetleneket, a közgyűlés a fenti okokból úgy döntött, hogy nem állít jelöltet az NKA ilyen alapon szerveződő kuratóriumába.
A Független Előadó-művészeti Szövetség elnöksége:
Kovács Zita
Lengyel Anna
Nagy Zoltán"
Megkértük Lengyel Annát, a FESZ egyik társelnökét, hogy fejtse ki egy kicsit bővebben, miért nem vesznek részt a delegálásban.
Lengyel Anna válaszlevele:
„ Szó nincs arról, hogy az NKA működése eddig rendben lett volna. Eleve átláthatatlan az egész folyamat: elvileg van ugyan szempontrendszer, de követhetetlen, hogy mikor és milyen mértékben érvényesül, nincs pontozás, nincs semmilyen indoklás, még abban az esetben sem, ha a pályázó rákérdezne, sőt még azt sem publikálja az NKA, hogy kiknek nem adott támogatást, vagyis nem derül ki, hogy kik pályáztak. A legtöbb egyéb állami pályázattal szemben nevezési díj van, a megpályázott összeg 1%-a, ami mondjuk egy 15 milliós fesztivál, vagy akár egy néhány milliós produkció esetén sem tekintető elhanyagolhatónak, főleg egy évi néhány millióval támogatott független pályázó szempontjából.
Az utóbbi két évben a kollégiumok önkényes döntései egyes pályázókat következetesen feketelistára tettek, olykor az ellehetetlenülés szélére sodorva őket, főleg a nyertes EU-s pályázatok önrészének lenullázásával. A bizottsági tagok sok esetben egyáltalán nem ismerik a független szcénát, nem is törekszenek erre.
Az összeférhetetlenség kérdése mindig is problémás volt, de az elmúlt év végi, 80%-ban kuratóriumi tagok által vezetett vagy képviselt intézmények számára kiírt, majd általuk saját maguknak megítélt, páratlan összegű meghívásos pályázatok (melyek esetében egyébként még a nevezési díjat is a minimálisra csökkentették) végképp megmutatták, milyen súlyos a korrupció ezen a területen is. (A meghívásos pályázatokról mi is beszámoltunk. – a szerk.)
Aki kurátorként nem tartja aggályosnak, hogy egy szakmainak mondott bizottság tagjaként így juttatja pénzhez a saját szervezetét, az lesújtó ítéletet mond saját magáról, és szükségképpen méltatlanná válik az elfogulatlan, megvesztegethetetlen kurátor szerepére. És akkor azt még nem is említettük, hogy mit üzen ez a gyakorlat a fiataloknak, a pályakezdőknek, a jövő elvben független alkotóinak? Hogy ne munkájuk minőségével, ne független alkotói gondolkodásukkal akarjanak sikert elérni, hanem igyekezzenek minél közelebb kerülni a húsosfazékhoz, sőt, lehetőleg ragadják magukhoz a merőkanalat, mert akkor biztos jut a javából.
Ez volt tehát az eddigi, súlyos helyzet. Egy-egy ilyen kollégiumnál nem nehéz jobbat felállítani, s a jelen átszervezés folyamán akár még születhet is ilyen eredmény. Csakhogy itt elvi kérdésről van szó. A FESZ pedig úgy döntött, hogy ezúttal sem asszisztál ahhoz a folyamathoz, mely - a film területét kivéve - a művészetre szánt adófizetői pénzek elosztásában lényegében egyeduralkodóvá teszi azt az illegitim módon létrejött MMA nevű intézményt, mely már e nélkül is csaknem hétmilliárd forinttal gazdálkodik, melynek jelentős része egy teljesen átláthatatan döntési folyamat során kerül egyes szervezetekhez (a kurátorok személye ismeretlen, publikus szempontok nincsenek, indoklást nem adnak), s melynek elnöke a nemzeti lojalitást fontosabbnak tartja a művészi minőségnél.”