Az előadás felől egy középiskolás számára is vonzó lehet az, ami a szoros szövegolvasás irányából sokuk számára gyötrelmes vagy lehetetlen feladat lenne: megismerkedni a Tragédia világával.
Madách műve egyfelől: varázslatos, színes képeskönyv, egy regénybe illő, nagyszerű utazás. A bibliai Ádám az emberiség történetén vándorol végig, hogy megragadja azt, amit végül is nem lehet – az élet értelmét. Másfelől viszont: sűrű, filozofikus líraiság, ritmikus versben megírt bölcseleti disputák, már a szöveg születésekor is antikos-patinás, súlyos, bonyolult gondolatiságú monológok.
Az ember tragédiája (fotó: Éder Vera)
A Budapest Bábszínház előadásához készült tanári segédlet két korosztályra bontva ajánl órai keretek között vagy projektmunkaként elvégezhető feladatokat. Az előadás már 13 éves kortól befogadható, ezért a 13-15 évesek számára olyan tevékenységeket ajánl a színház honlapjáról letölthető ötlettár, amelyek Madách művének olvasása, ismerete nélkül is használhatók az iskolában. Ha a felső tagozat végén vagy a középiskola elején járó gyerekek kooperatív csoportmunkában maguk készítenek montázsképekből álló idővonalat a történelmi korszakokhoz, akkor előzetes önképzésüknek köszönhetően egy-egy szín „szakértőiként” indulnak a színházba. Az előadás megtekintése után minden csoport saját megfigyelési szempontok alapján értékeli a látottakat, majd akár stílusos névjegykártya-gyűjteményt is készíthetnek Ádám találkozásainak emlékére. A legbátrabbak pedig Lucifer londoni produkciója nyomán beneveznek az osztály „képmutogatóinak” versenyébe…
Az ember tragédiája (fotó: Éder Vera)
A 16-18 éves diákcsoportok esetében feltételezhető, hogy – legalábbis részben – a kötelező olvasmány tartalmi megismerését, esetleges olvasási nehézségek enyhítését is célozza a közös színházlátogatás. Az ő esetükben a magyarórákon már helye van az eredeti drámaszöveg forgatásának, olvasásának is. Az előadásfotókhoz rendelt szövegrészletek dramaturgi húzása, tömörítése, illetve (modernizáló, akár szlenges) átírása olyan kreatív feladat, ami élvezetessé teszi a szoros szövegolvasást. Az emberpár lázadásának céljáról és értelméről szóló vita bármelyik tizenéves közösséget lázba hozhatja, ha sikerül megfelelő ráhangolással bevezetni a témát. A madáchi kép férfi és nő különbségéről pedig igazi gyúanyag lehet egy mozgalmas, érvelős-vitatkozós órához: a vitát kirobbantó provokatív állításokról – ha alaposan megnézzük Az ember tragédiáját – maga Madách Imre gondoskodik.
A Budapest Bábszínház előadásához készült, tanároknak és szülőknek szólótanári segédanyag a színház honlapjáról tölthető le.