Az amerikai kritikusok tetszését elnyerte Balázs Zoltán rendezése, a Trap Door Theatre-ben bemutatott, A kommunizmus története című előadás.
Az amerikai szokásoknak megfelelően, a premiereken megjelenő kritikusok az előadásokat követő reggelen közös értékítéletüknek és véleményüknek hangot adva vagy megtekintésre érdemesnek találnak egy adott produkciót, vagy sem. A Trap Door Theatre legújabb bemutatóját a hét főből álló kritikus team egyértelmű lelkesedéssel ajánlotta a nézők és a szakma figyelmébe, megnyitva ezzel az utat az eredetileg tervezett előadásszámon túli, további előadások számára, valamint a szezon végén esedékes kritikusdíjra jelölésre.
A kommunizmus története (fotó: Bogdan Nastase)
Az amerikai színházi élet és a Maladype kapcsolata a 2013 tavaszán megrendezett Hungarian Showcase-en fonódott szorosabbra, ahol Balázs Zoltán Übü király rendezése aratott sikert. Ezt a színház 2014-es amerikai turnéja követte: a 100., jubileumi Übü királyt a társulat már a Pennsylvania állambeli Bethlehemben működő Touchstone Theatre-ben ünnepelte, a szintén „világot látott” Tojáséj előadás pedig a chicagói Trap Door Theatre-ben került bemutatásra. Idén januárban a Maladype Színház művészeti vezetője vendégrendezőként az amerikai alkotóműhely alapító-igazgatója, Beata Pilch meghívására érkezett a Michigan-tó partján fekvő városba.
A darab román származású, Franciaországban élő szerzőjével, Visniec-kel a rendező 2011-ben, a SIBFEST Nemzetközi Színházi Fesztiválon találkozott először, ahol a Maladype Büchner Leonce és Léna című, variációkra épülő darabját játszotta. 2013 decemberében a világhírű alkotó Budapestre utazott, hogy a Mikszáth téri Bázison megrendezett Matei Visniec-napok keretén belül találkozhasson a magyar közönséggel, és megtekinthesse a Pandamedvék története, amiként az a szaxofonos meséli el, akinek egyik barátnője Frankfurtban lakik című művét, a Maladype színészeinek képzőművészeti alkotások által inspirálódott játékában. Ekkor született meg az ötlet, hogy a szerző a dadaizmus centenáriumára írt „Dada Cabaret” című látomásos abszurdját, az évforduló 100-ik évében, nemzetközi partnerekkel együttműködve mutassa be a színház. A Farkas Gábor Gábriellel és Zenekarával koprodukcióban készülő előadás budapesti bemutatója 2016 őszére várható, amelynek egyes jeleneteiben maga a szerző is megjelenik.
A kommunizmus története (fotó: Bogdan Nastase)
Balázs Zoltán a bemutató után Washingtonba utazott, hogy előadja Viktor Kravcsenko Én a szabadságot választottam című kötetéből készült egyszemélyes kiáltványát, amelynek téli budapesti bemutatóját szintén jelentős hazai közönség- és szakmai érdeklődés kísérte. (Kritikánk itt olvasható róla.)