"Théba jobban teljesít!", avagy mit mond el rólunk és a színházról, ha valaki valóságnak érzékeli a színpadon történteket?
Sokat hallani manapság a részvételi színházról, és számos előadás kísérletezik azzal, hogy a nézőket valamilyen módon bevonja az előadásba. Az alkotók azonban ilyenkor nem arra gondolnak, ami az Antigoné 016 március 31-i előadásán történt. Minderről a független Spirita Társulat vezetője, Egressy G. Tamás tájékoztatta lapunkat, aki egyben az előadás rendezője is. A történtekről az előadást befogadó Bethlen Téri Színházat is megkérdeztük.
Egressy G. Tamás levelében így számolt be az incidensről:
"Az Antigoné megkorbácsoltatását bemutató, meglehetősen elemelt színpadi nyelvet alkalmazó jelenet közepén az egyik néző (45-50 év körüli, jól öltözött férfi) felugrott az első sorból, és az Őrt játszó Kocsis Fülöp Somára, a Társulat egyik állandó színészére vetette magát. Lefogta, megpróbálta ellökni, miközben fenyegetőzött, és ezt hajtogatta: "Nem bánthatod tovább!", majd - amikor megpróbáltam közbelépni - felém fordulva azt hörögte: "Te egy diktátor vagy? Megöllek!", és az én karomat is többször megpróbálta elkapni. (Egressy G. Tamás játszotta Kreón szerepét - a szerk.)
Mindezt döbbent csendben nézte végig egy nézőtérnyi ember (az előadáson körülbelül 100 néző volt jelen) és a teljes Társulat. A műszak leállította a zenét, felhúzta a közönségfényt, a színház két dolgozója pedig kérésemre kivezette a férfit a teremből, és nem is engedték visszatérni. Távozás közben az úr még odavetette a közönségnek: "Ha mi csak ülünk és nézzük, akkor ő uralkodik! A sok birka meg nézi!" Nem világos, hogy példát akart statuálni; valamiféle zavarodott performanszot mutatott be ezzel; vagy tényleg annyira azonosult az előadással, hogy elhitte: a színpadi történet valóságos. Utóbb a színház összes előadásáról kitiltották, előre megváltott jegyeinek árát visszaadták neki.
Az incidens után - bár szinte kővé dermedtünk az eset abszurditása és a férfi agressziója miatt - gyors elhatározással a zenés korbács-jelenet kezdetétől folytattuk az előadást. Végül rendben lejátszottuk a hátralévő körülbelül 20 percet, és komoly sikert arattunk (ami nagy valószínűséggel a Társulat lélekjelenlétének is szólt).
Fontosnak tartom megemlíteni, hogy nem beépített emberről vagy valamiféle hoax-ról volt szó."
A Bethlen Téri Színház az alábbiakat fűzte a történtekhez:
"Színházunk évente 160-180 programot szervez, és még soha sem történt olyan esemény, ami félbeszakított volna egy előadást. A színház munkatársai udvariasan és határozottan kezelték a helyzetet. A kivezetett nézőt, miután megnyugtattuk, tájékoztattuk, hogy a színházba nem illő cselekedete miatt nem szeretnénk a továbbiakban beengedni, amelyet megértett. Mivel elővételben több előadásra is vásárolt jegyet, azokat visszaváltottunk. A fellépő társulat az előadást folytatni tudta és rendben végig is játszotta."
Azt már mi tesszük hozzá, hogy aki járt már a Bethlen Téri Színházban, tudja: kevés barátságosabb, családiasabb hangulatú színház van ma Budapesten. Persze, a békés helyszíntől függetlenül sok minden felzaklathat egy nézőt. Az Antigoné 016 színlapja szerint a klasszikus görög tragédia modern átirata az előadás, "a mindent uraló média hatalmáról, illetve az állam és az egyén mindenkori szembenállásáról. Meddig terjed a hősiesség, és hol kezdődik az önzés? Tanulhat-e egy vezető a népétől? Bocsánatot nyerhet-e a bűnbánó vétkes? Az örök érvényű, manapság is húsbavágóan aktuális témafelvetést extrém színpadi megoldásokkal ötvözi az előadás." Az előadás szlogenje pedig: "Théba jobban teljesít!" Nem tudjuk, hogy ebben az esetben milyen egyéni okok álltak a háttérben, de talán nem tévedünk nagyot, ha azt gondoljuk, ez a történet nem csak erről a nézőről, hanem arról a világról is szól, amiben élünk. És ijesztő volta mellett is: a színház hatalmáról.