Ingyenes utcaszínház nyitja meg a MITEM-et a Nemzeti Színházban – a fesztivál programjában igazi különlegességek is helyet kaptak.
Dél-koreai sámánszertartás, aktuális szerb vígjáték, szecsuáni opera, jakutföldi Shakespeare-adaptáció és lengyel klasszikus is része a ma induló harmadik MITEM fesztiválnak a budapesti Nemzeti Színházban. A rendezvénysorozat ideje alatt tizenhárom ország összesen huszonegy előadása lesz látható – ezek közül válogattunk néhányat.
Az Angyalok a város felett utcaszínházi előadásai egy-egy város lakóinak legbensőbb érzéseit, az adott helyhez való hozzáállását változtathatják meg a hely „bejárása” közben. A művészek az előadás során falakon táncolnak, történeteket mesélnek el, és hozzájárulnak, hogy a nézőközönség olyasmit is észrevegyen, ami általában láthatatlan marad a szem és az érzékek számára. Az olasz Teatro Potlach Társulata a Nemzeti Színház Hajóorrában vezeti fel az előadást, majd egy meghatározott útvonal mentén, egyidejűleg több külső és belső helyszínen kapcsolódhatnak be a nézők annak folyamába. A program ingyenes. A Nemzeti Színház az előadás keretében nyitja meg a harmadik MITEM fesztivált. A program 20 óra 30 perckor kezdődik.
Hazafiak - Szerb Nemzeti Színház
Április 13-án, szerdán este nyolctól Jindo Ssiitgimgut címmel igazi színházi különlegességet, egy sámánszertartást láthatnak az érdeklődők dél-koreai művészek előadásában. A ssiitgimgut szó szerint azt a rítust jelenti, melynek során eltávozásakor megszabadítják az elhunytat minden keserűségtől és nehezteléstől. A sámánasszony először a halott lelkét csillapítja le és tisztítja meg, mielőtt a túlvilágra való átkelésben segítené őt. Ezzel visszaállítja a harmóniát, amelyet a haláleset a családban és a közösségben felborított. Női sámánok mellett énekesek, táncosok és népzenészek is érkeznek Budapestre, megmutatni számunkra a dél-koreai Jindo-sziget temetési rítusainak néhány elemét.
Április 14-én a Szerb Nemzeti Színház Hazafiak című előadása lesz látható a fesztiválon, annak az Urbán Andrásnak a rendezésében, akinek korábbi újvidéki munkái Magyarországon is nagy sikert arattak (az Opera Ultima 2014-ben megnyerte a POSZT legjobb előadásának járó díjat is). Vajon az európai nemzetállamok jelen-léte mennyiben függ bármiféle hazafias gondolkodástól vagy annak értelmezhetőségétől? Idejétmúlt érzelmek, vagy éppen ellenkezőleg, felkorbácsolható szenvedélyek korát éljük? Ezeket a kérdéseket teszi fel a Hazafiak. A válasz úgysem a színpadon dől el, ott csak a kérdés hevíti a levegőt: szomszédaink szerint kikvoltak, s kik most a hazafiak?
Az operakedvelők sem maradnak ínyencfalat nélkül, hiszen április 17-én a Li Yaxian, egy szecsuáni opera lesz látható a nagyszínpadon. A szecsuáni opera a kínai opera egyik típusa, amely a Kína délnyugati részén található Szecsuán tartományból eredeztethető. A szecsuáni operát színészek által előadott szólók, ütőhangszeres játék és vérbő komédia jellemzi. A most látható előadásban Li Yaxian alakját Shen Tiemei, a szecsuáni opera művésze kelti életre. Előadásmódja a szecsuáni operára jellemző pikáns stílust jeleníti meg.
Li Yaxian - Szecsuáni Opera (Fotó: Chongqing Chuanju Opera Theatre)
Április 23-án újabb különlegesség érkezik: a TIIT a jakutföldi Szaha Színházból. A nemzetközileg is egyre ismertebb jakut művész, Szergej Potapov a jakut színház különleges hagyományait illetve Shakespeare tragédiáját, a Titus Andronicus-t ötvözte egy látványos, az ősi rítusokra emlékeztető előadásban. A színpadi megvalósítás során Shakespeare érett műveinek (Rómeó és Júlia, Hamlet, Lear király, Othello stb.) motívumai Quentin Tarantino filmes világának expresszivitásával keverednek.
A MITEM záróprogramja április 24-én a sczeczini Teatr Współczesny előadása, az Akropolisz lesz. Az 1904-ben írt darab „nem annyira drámai mű, hanem zene nélküli opera. Nagyszombat éjszakáján a krakkói Wawelben felélednek a kőszobrok és az angyalok, a trójai hősök összekeverednek a waweli katedrális szobraival, hogy a saját létezésük által bebizonyítsák: az élet körforgása erősebb a halálnál” – magyarázta Zsótér Sándor a darabot, aki a Maladype Társulattal korábban színre is vitte azt. Anna Augustynowicz – aki kortárs művek rendezése mellett Wyspiański-szakértőnek számít – rendezőként nem „korszerűsíti” a történelmi és antik motívumokkal átszőtt drámát, hanem feltárja a mai ember állapotát, ahogy akarata ellenére értelmetlen vitákba és kiüresedett rituálékba kényszerül.