Premierajánlónkban nem csak mi beszélünk a bemutatókról, de az alkotókat is megszólaltatjuk.
III. Richárd / Maladype Színház / május 18., 19 óra
Shakespeare III.Richárdját Zsótér Sándor állítja színpadra, méghozzá a Maladype Színház színpadára és Szigligeti Ede több mint százéves fordításában. A rendező és a társulat alkotói kapcsolata évekkel ezelőtt Wyspianski Akropoliszával kezdődött, amelyet olyan előadások követtek, mint Musset Lorenzacciója, Beaumarchais Figaro házassága és Brecht Don Juanja. A címszerepet a társulat vezetője, a színészként több éves szünet után nem is olyan régen visszatért Balázs Zoltán alakítja. Zsótér Sándor a Kossuth Rádió Belépő című műsorában beszélt az előadásról.
A műsorvezető a panelekről kérdezte a rendezőt: „A panelek sokszor nagyon kedvezőek, mert ha valaki elég gyorsan szeretne eljutni a közönséghez, akkor egy beazonosítható kódrendszert tud használni: ő volt népünk vezetője, ő most népünk vezetője, vigyázzatok tehát emberek!, mert ő lesz népünk vezetője. És akkor az emberek azt hiszik, hogy értik a dolgot. De az nem ilyen egyszerű. A III. Richárdban egy olyan emberről van szó, aki pontosan tudja, hogy mi a jó és mi a rossz. Sokkal könnyebb lenne egy olyan embert bemutatni, akinek nincsen erkölcse, és átszáguld mindenkin. Ennél nehezebb egy olyan embert bemutatni, aki tudja, hogy mi a jó és mi a rossz, és valamiért az utóbbi mellett dönt. És közben sajnos nincsen senki a közelében, aki jobb lenne a Deákné vásznánál. Inkább ez a közeg az ijesztő, és az számunkra a kihívás, hogyan lehet ezt megmutatni egy színházi előadásban.”
(A fotón lent Balázs Zoltán, fent Zsótér Sándor látható.)
Az előadás májusban 19-én, 28-án és 29-én is látható a Maladype Színházban.
Nők az idegösszeomlás szélén / Budapesti Operettszínház / helyszín: Átrium Film-Színház / május 20., 19 óra
Pedro Almodóvar klasszikus filmjének musicalváltozata érkezik a fővárosba a Budapesti Operettszínház jóvoltából. A darab Varró Dániel fordításában, többek között Gubik Petra, Janza Kata, Peller Anna és Szomor György főszereplésével kerül színpadra. Az előadást az Operettszínház társulatával az Amerikai komédia és az Én és a kisöcsém után harmadszor dolgozó Réthly Attila rendezi. Vele beszélgettünk a közelgő premierről.
Nők az idegösszeomlás szélén (fotó: Bíró András)
„Szeretem az Operettszínházat. A színészi gárda csodálatos, nekem egyáltalán nem volt nehéz elfogadnom őket, hisz tehetségesek és odaadóak. Nekik talán kicsit bonyolultabb feladat hozzászokni a stílusomhoz, ugyanis az Operettszínházra jellemző tempó nekem még néha gyors, azoknak a kanyaroknak, amit a társulat reflexből és profin bevesz, én még sokszor bátortalanul megyek neki. Így a színészeim többet látnak aggodalmasnak, feszültnek, mint szeretném, pedig ők egyáltalán nem tehetnek róla. A megközelítés részemről alanyi, a társulatot igyekszem rávenni, hogy valódi, zsigeri közük legyen ahhoz, amit játszanak, gondolkodjanak ne csak a karakterek fejével, de alkotótársként velem együtt is, hogy a kivételes zenei tehetségük mellett, a drámai kihívásokat támasztó prózai jelenetekben is önazonos legyen a játékuk” - mondta Réthly Attila.
Az előadás rendezője kifejtette, hogy a kezét nem a film, és az azzal kapcsolatos elvárások kötik meg, hanem a darab szerzői és jogtulajdonosai. Talán Bach mondta egyszer: "minél inkább meg vagyok kötve a zenei formák által, annál szabadabb vagyok az alkotásban".
Arra a kérdésünkre, hogy a végeredmény mennyire lesz „spanyolos”, Réthly Attila elmondta, hogy az előadás zenei világa semmiképpen sem számít annak, ráadásul a Broadway-n mutatták be elsőként a darabot. „A darab inkább kozmopolita, a világ minden táján élő nők és is férfiak könnyen azonosulhatnak a történettel, a szerelem univerzális. Azt a jellegzetes, mediterrán spanyol ízvilágot pedig, ami Almodóvar meséit áthatja, féltve őrizzük. Ettől lesz igazán különleges Budapesten ez az előadás” – tette hozzá a rendező.
Az előadás a bemutatót követően május 21-én kétszer, majd 22. és 27. között további hat alkalommal látható, júniusban pedig ötször tűzik műsorra az Átrium Film-Színházban.
Füled érjen bokáig! / Góbi Rita Társulat / helyszín: Bethlen Téri Színház / május 22., 10 óra
A kifejezetten szórakoztatóra és izgalmasra sikeredett Pici Bonbon után Góbi Rita ismét a gyerekek számára készített előadást, és ismét a meglepetés áll a középpontban. Az óvodásoknak és kisiskolásoknak ajánlott játékban három testvér (Berényi Nóra Blanka, Tick Regina Zsófia és Góbi Rita) ünnepli Apa (Gyulai Csaba zenész) születésnapját.
Füled érjen bokáig! (fotó: Berényi Andor)
A koreográfus-táncos ígérete szerint meglepetéstáncokkal, akrobatikával, versekkel, tortával, puszival és nevetéssel készülnek a születésnapra. Előadás után pedig lehet közösen táncolni, bukfencezni, kézen állni és nevetni velük.