Akik idén csinálják a fesztivált – interjú Gáspár András programszervezővel.
Holnap indul az ország legjelentősebb színházi fesztiválja, az idén nagy mértékben átalakult POSZT. Gáspár Andrással, a fesztivál programszervezőjével beszélgettünk az idei kínálat összeállításáról és a POSZT mint fesztivál jövőjéről.
Hol tartanak most, egy nappal a fesztivál kezdete előtt az előkészületekkel?
Zajlanak az építkezések: a szabadtéri nagyszínpadunk már elkészült, és épülnek a szórakozóhelyek és vendéglátó bódék. Közben még a fesztiválért felelő biztonsági szolgálattal egyeztettük a részleteket.
Gáspár András
Mennyire sikerült megtalálniuk az egyensúlyt a fesztivál színházi és nem színházi programjai között?
Kiszélesítettük a programkínálatot, és nyitunk a fiatalabb célközönség felé – ezt a célt szolgálják a fesztivál első három napjának könnyűzenei koncertjei. Színészzenekarok korábban is felléptek a fesztiválon – ez most sem lesz másként, hiszen például Kálloy Molnár Péter is koncertezik majd –, de az újdonságot jelent, hogy a Che Sudaka és a !Deladap révén két rangos külföldi zenekar is Pécsre látogat.
Ez ugyanakkor nem megy a színházi programok rovására, hiszen minden korábbi POSZT-nál több előadást kínálunk az érdeklődőknek a fesztiválhelyszíneken. A szabadtéri nagyszínpadunkon nem csak olyan népszerű közönségelőadásokat látunk vendégül, mint a Madách Színház Csoportterápiája, de a versenyprogramban A te országoddal szereplő Forte Társulat is itt lép színpadra a Bernarda Alba háza táncszínházi produkciójával.
Úgy gondolom, senki sem sütheti rá azt a bélyeget az idei POSZT-ra, hogy elmentünk a populáris műfajok irányába, hiszen olyan díjazott előadásokat is vendégül látunk, mint például A nagybőgő, az RS9 Színház Woyzeckje, a Sóvirág vagy a Kohlhaas.
Csoportterápia
Idei bemutatók (Egyasszony, Kohlhaas, stb.) mellett régóta futó előadásokat is meghívtak, mint például Mikó István harmincéves Svejk vagyokja. Mi alapján válogatták ki a POSZT Fesztivál színházi programjait?
A színház mindig jelen idejű művészet. Emiatt az elmúlt évben bemutatott előadásokat is Pécsre hívunk, ugyanakkor azt is nagyon izgalmasnak tartom, hogy az évtizedekkel ezelőtt debütált és még ma is futó előadások miért maradhattak színpadon ilyen hosszú ideig – a Katona József Színház tizennyolc éve futó Portugálja is színházi jelenünk részét képezi.
A színház jelenjének a jövő is a része, így meghívtuk a gimnáziumi korosztály színjátszó fesztiváljainak győztes előadásait, és a Színház- és Filmművészeti Egyetem két előadása, valamint a Kaposvári Egyetem két osztálya is látható lesz a Fesztiválon.
Az új vezetés kinevezését követően elég kevés idejük volt megszervezni az idei fesztivált – mennyire tudták megszólítani a Pécsett és Pécs környékén élő potenciális nézőket?
A korábbi POSZT-oknál jóval több programot láthatnak majd az érdeklődők, ugyanakkor az idei évre a költségvetésünk nem nőtt meg az eddigiekhez képest – bár potenciális támogatóktól kaptunk ígéreteket arra vonatkozóan, hogy amennyiben jövőre is a mostanihoz hasonló lesz a fesztivál, akkor szívesen tárgyalnak majd velünk. Idén azonban még sem keretünk, sem időnk nem volt arra, hogy egy olyan nagy volumenű reklámkampányt folytassunk, amekkorát egy ilyen fesztivál igényelne, de a városi, megyei és országos sajtó nagy segítségünkre volt abban, hogy kommunikálhassuk a fesztivál újdonságait.
Kohlhaas
A POSZT – közgazdásznyelven szólva - az ország legjobb ár-érték arányú fesztiválja, hiszen ha valaki vesz egy kilencnapos fesztiválbérletet, akkor napi körülbelül 720 forintért több mint száz előadást és egyéb programot megtekinthet – a közönség Európában sehol máshol nem kap ennyi pénzért ilyen széleskörű és minőségi kulturális programkínálatot.
Mennyire tartja reálisnak azt az elképzelést, hogy a sokak szemében rétegnek és elitnek számító színházi világra épülő POSZT-ból egy valóban országos méretű, közönségfesztivál váljon?
Fontos, hogy kialakuljon egy olyan, az egy-egy előadásra szóló színházjegyekétől eltérő fesztiválkultúra, amelynek fogyasztói megszokják, hogy a belépőért nem csak egy előadást nézhetnek meg. A szélesebb közönséghez való eljutás érdekében hívtunk olyan népszerű előadásokat is, mint a már említett Csoportterápia, vagy épp a televízióból is ismert Beugró, hiszen ezekkel arra próbáljuk ösztönözni az embereket, hogy jöjjenek el napijeggyel vagy háromnapos bérlettel, és az őket érdeklő program előtt vagy után kíváncsiságból nézzenek meg például egy alternatív előadást is – így talán be tudjuk bizonyítani nekik, hogy a színház sokszínű és izgalmas.