A 42. Színház az egyik legfiatalabb alkotói csapat – Fogarasi Gergely rendezőt kérdeztük a társulatról és a Mennyország hátulról című bemutatójukról.
Fogarasi Gergely 2015 nyarán találkozott először a szabadúszó színésznő Bognár Anitával, és az akkor frissen, Kaposváron végzett Fábián Szabolccsal és Móga Piroskával. – Óriási örömmel tettem eleget a felkérésnek, hogy rendezzem meg első előadásukat, a John Osborne Dühöngő ifjúsága nyomán írt Összkomfortot – emlékezett vissza a kezdetekre a rendező.
Fogarasi Gergely elmondása szerint a közös munka annyira inspiráló volt, hogy a bemutatót követően úgy döntöttek, a továbbiakban is folytatni kívánják azt. Ezt követően immár 42. Színház néven májusban tartottuk második bemutatónkat, a Mennyország hátulról-t, melyben a csapat az Összkomforthoz képest Gonda Katával, Hajmási Dáviddal és Boros Ádámmal egészült ki.
– Hogy kik vagyunk most? Alkotó emberek, akik érvényesen szeretnének gondolkodni magukról és a világról. És hogy ki vagyok én ebben? Egy az alkotók közül, akit megperzselt ennek a pár fiatalnak a lelkesedése, energiája, alkotó láza, olyasmi, amit az ember talán csak huszonévesen birtokol, de ha nagy szerencséje van, sokáig a közelében maradhat, hogy tapasztalattal, fantáziával, felelősségvállalással segítse világra a közös gondolatokat. A próbák során hihetetlen sokat tanultam az instruálásról és a színházi rendezés munkafolyamatáról, és érzem, hogy ez a megszerzett tudás és tapasztalat milyen sokat fog adni a filmrendezéseimre is. Minden kezdő filmrendezőt „beutalnék” egy színházi munkafolyamatra, elképesztően hasznos tapasztalat! – összegezte tapasztalatait a filmes világból érkezett rendező.
Mennyország hátulról - Móga Piroska, Hajmási Dávid, Bognár Anita (fotó: Havas Eszter)
Második bemutatóról, a kortárs izlandi szerző, Ami Ibsen tollából kipattant Mennyország hátulról érdekes választásnak tűnt, a megvalósítás pedig különösen, hiszen az előadás nem egy szokványos színházi térben játszódik, hanem az Auróra Közösségi Központ udvara és nagyterme szolgál helyszínül.
– Mikor új darabot kerestünk a tavaszi bemutatónkhoz, tudtam, hogy olyan anyagot kell találnunk, amihez a velejéig közünk van, ami akár rólunk is szólhatna. Fontos szempont volt, hogy meg tudjuk szólítani azokat a fiatalokat is, akik nem szoktak hozzá, hogy az ő életük, vívódásaik, szerelmi fájdalmaik, a mindennapjaik egy az egyben, és ne történelmi áthallásokkal kerüljenek terítékre. Amikor elolvastam a darabot, azonnal leképeződött bennem és pontosan el tudtam helyezni a cselekményt a térben. Emellett fontos szempont volt az is, hogy a színészeinkre nagyon passzolnak a szerepek, hiszen egy jó szereposztás önmagában is fél siker – mesélt a darab kiválasztásáról Fogarasi Gergely.
Mennyország hátulról - Boros Ádám, Hajmási Dávid (fotó: Bognár József)
A rendezőt mindig is érdekelték a szokatlan terekben játszódó előadások, és ebben a darabban is rögtön megfogta az, hogy a cselekmény párhuzamosan két térben folyik, és bár a szereplők folyamatosan átmászkálnak a terek között, a két helyszínre „beosztott” nézők egyszerre csak a darab egyik oldalát láthatják. – Ez a megoldás elképesztően magas koncentrációt és pontosságot igényel a színészek részéről, hogy a két oldal ne csússzon el egymástól. De senki se aggódjon, a szünetben helyet cserél a két részre osztott közönség, így mindenki megnézheti a történetet a másik oldalról is – tette hozzá Fogarasi Gergely.
A Mennyország hátulról még két alkalommal, szeptember 4-én és 5-én lesz látható a 42. Színház csapatának előadásában.