Premierajánlónkban nemcsak mi beszélünk a bemutatókról, de alkotókat is megszólaltatunk.
Mesél a bécsi erdő / Szegedi Nemzeti Színház, Kisszínház / január 27. 19 óra
A Szegedi Nemzeti Színház 2004-ben már játszotta Ödön von Horváth drámáját, amelyet most Keszég László visz színre. (Ő maga is tapasztalt a Mesél a bécsi erdő terén, hiszen megrendezte a művet a budapesti Nemzeti Színházban 2007-ben.) A jelenlegi bemutatónak kedves vonása, hogy bizonyos színháztörténeti folyamatosságot teremt: Fekete Gizi, aki a múlt évtizedben a szépasszony Valériát játszotta, most a Nagymama szerepében lép fel, Borovics Tamás pedig a Mister kisebb szerepét váltja a Tündérkirály figurájára.
Tolnai Hella és Poroszlay Kristóf a Mesél a bécsi erdő próbáján (fotó: Szegedi Nemzeti Színház / Kelemen József)
A Mesél a bécsi erdő a címével ellentétben egyáltalán nem könnyű, andalító darab, hanem nagyon is éles dráma a múlt századelő erkölcsileg szétcsúszó Bécséből, a fasizálódás hajnalán. Szegeden a női főszerepet a fiatal, ígéretes színésznő, a Szegeden néhány fontos színészi feladatot már teljesítő Tolnai Hella adja, az őt elcsábító Alfrédet pedig Poroszlay Kristóf alakítja.
A Mesél a bécsi erdő a január 27-i premier után 28-án, 31-én is látható lesz, majd február elejétől zsinórban játsszák.
A mi osztályunk / Miskolci Nemzeti Színház, Kamaraszínház / január 27. 19 óra
Az utóbbi évtized legfontosabb kortárs drámája Tadeusz Słobodzianek darabja. A Történelem XIV órában alcímet viseli, s egy iskolai osztály lengyel és zsidó diákjainak életét-halálát követi végig, évtizedeken keresztül. Szembenézés ez mindannyiunk számára a szembenéznivalókkal.
A miskolciak előadását Béres Attila rendezi. Az osztály tíz tagja, a tíz szereplő közül Máhr Ágit kerestük meg, rögtön gratulálva is neki Az állampolgár című filmjéhez. – Nehéz darab A mi osztályunk – mondta –, lelkileg is és technikailag is. A szöveg, a pogrom, a gyilkosságok. Nehéz, de fontos. És igazi. Csupa történet. Ajánlom mindenkinek. Valamennyien színpadon vagyunk végig, a halottak is. Akit én játszom, Rachelka, jószerével az egyetlen zsidó túlélő a faluban. Ő megbocsátó, és hálából feláldozza az egész életét a megmentőjének.
Most kezdünk majd a színpadtechnikával együtt próbálni, lesz eső, hó, vér. Újdonság az eddigi bemutatókhoz képest, hogy Márkos Albert megzenésítette a szövegben szereplő gyerekverseket, és élőben csellón kísér majd bennünket az előadásban. Jártam nyáron Lengyelországban – fűzte még hozzá Máhr Ági. – A legjobban azok az emléktáblák ráztak meg, amelyek arra figyelmeztettek, hogy 1945 után is voltak pogromok és áldozatok.
A mi osztályunk szerepeiben Tenki Dalma, Simon Zoltán, Görög László, Varga Zoltán, Máhr Ági, Bodoky Márk, Gáspár Tibor, Nádasy Erika, Szatmári György és Keresztes Sándor lépnek fel. Az előadás játszási napjai: január 27., 28., 29., 31.
Rák Jóska, dán királyfi / dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház / január 27. 19 óra
Az alapmű alighanem Ivo Brešan 1973-as Paraszt Hamletje, ez ihlethette meg Háy Jánost, amikor a rendszerváltás utáni években játszódó Rák Jóskát írta. A helyzet ebben a műben is az, hogy egy kis település lakói falunapon előadni készülnek a Hamlet című darabot. Vagy ami annak apropóján sikerül.
A Rák Jóska, dán királyfi próbája (fotó: Bartók Kamaraszínház)
A dunaújvárosi előadást a színház művészeti vezetője, Sipos Imre rendezi, s főszerepet – téeszelnököt és Claudiust – játszik benne Őze Áron igazgató. A hírek szerint az előkészületek jegyében már rendelkezésre áll a másfél méteres Lenin-mellszobor és egy működőképes traktor is. A címszerepet Jászberényi Gábor játssza, további fellépők: Pataki Ferenc, Jókai Ági, Lapis Erika, Jegercsik Csaba és mások.
A Rák Jóska, dán királyfi január 29-én, február 5-én, 6-án és 7-én tekinthető meg.
Pulcinella és a varázskút / Vaskakas Bábszínház / január 29. 11 óra
Pulcinella eredetileg a commedia dell ’arte egyik szolgafigurája, aki a vásári bábjátéknak majdnem olyan legendás alakja lett, mint Vitéz László vagy Paprika Jancsi. Most egy végzős bábszínésznövendék kelti őt életre, Főglein Fruzsina, aki rendezője és előadója az egyszemélyes produkciónak. – Amikor az ember szurkol egy szereplőnek egy egyszerű bújócskában, és szeretne felkiáltani, hogy „Vigyázz, mögötted!”, az nézőként és játszóként is jó érzés – mondja a színésznő. – Nevettet és szívet melenget. Pulcinella, mint vásári báb, képes szembenézni mindennel, amivel mi, emberek, csak szeretnénk. Legyőzi a konvenciót, a félelmet, a gonoszt és a halált. Kihívás egy kesztyűsbábba sűríteni minden életörömöt és játékosságot, váltani a pergő ritmusok között, és közben figyelni, és reagálni a nézőkre.
A Pulcinella és a varázskút január 29. után február 12-én látható legközelebb Győrben a Vaskakas Bábszínházban.