7óra7

Premier7

Premier7

2017. február 13. – 19.

2017. 02. 08. | 7óra7

Premierajánlónkban nemcsak mi beszélünk a bemutatókról, de alkotókat is megszólaltatunk.

premier7_logo.PNG

Ábrándok / Gózon Gyula Kamaraszínház / február 15. 19 óra

Az utókor már csak olyan, hogy kíváncsi a nagy írók szerelmi életére. Nem kerülte el az érdeklődés Csehovot sem: kapcsolatait dokumentálta például a Csehov szerelmei című kötet, amely Radnai Annamária és Szirotina Szvetlana jóvoltából megismertette velünk Anton Pavlovics levelezését Olga Knyipperrel és Lika Mizinovával. Olga Knyipper a feleség, a Művész Színház színésznője, aki a nagy Csehov-drámák nagy női főszerepeinek első megformálója volt. Lika tanárnő, Csehov húgának kollégájaként nyűgözte le az írót. A harmadik asszony, Lidia Avilova háromgyerekes írónő szintén beleszeretett Csehovba. Ő küldte azt a vallomásos medaliont az írónak, amit aztán Csehov – talán nem túl tapintatosan – beleszőtt a Sirályba, Nyina ajándékaként Trigorinnak.

abrandok.JPGFehér Ildikó és Béres Miklós az Ábrándok próbáján (fotó: Gózon Gyula Kamaraszínház)

Kiss Csaba Csehov szerelmei címen 2002-ben készített egy levéljátékot, meg is rendezte az Új Színházban Györgyi Annával és Kulka Jánossal. A Gózon Gyula Kamaraszínház mostani bemutatójának is ő a szerzője – Kiss-Ochtinszky Judit társaságában –, a rendező pedig Hajdú László. Négy személy kel életre a színen: Csehovot Béres Miklós játssza, Lika Mizinovát Gera Marina, Olga Knyippert Csomor Csilla, Lidia Avilovát pedig Fehér Ildikó. Gera Marinától megtudtuk, hogy 17-18 éveseknek készül az előadás. Egyszerre használjuk az interaktív, a színházi és a filmes nyelvet. Színészként kettős játékot kell játszanunk. A kint és bent a mi esetünkben azt jelenti, hogy elhangoznak eredeti Csehov-szövegek, jelenetek és bekerülnek a nézők által alkotott saját szövegek is. Színészként az is izgalmas, hogy mindig kérdés, hogyan tudjuk aznap este bevonni a nézőket a játékba – mesélte Gera Marina.

Az Ábrándok február 15-én, 16-án és 18-án tekinthető meg a Gózon Gyula Kamaraszínházban.

Gabler Hedda / kecskeméti Katona József Színház / február 17. 19 óra

Több szempontból is sorozat részét képezi a bemutató. Zsótér Sándor negyedszer rendez Kecskeméten Cseke Péter igazgatása alatt (az Angliai Második Edward élete, az Egy hosszú nap elutazik az éjszakába és a Macska a forró bádogtetőn után), és mindig Trokán Nórára bízta a főszerepet. Negyedik a bemutató úgy is, hogy Zsótér eddig három Ibsen-darabot vitt színre, a Peer Gyntöt, a Brandot és a Kísérteteket. Megkérdeztük a rendezőt, hogy mi vonzza, mi érdekli ebben a drámában.  – Az emberek, akik benne vannak, meg az emberek, akik játsszák – felelte Zsótér Sándor. – Megkeresni nem a legkézenfekvőbbet, és mégis a legegyszerűbbet, amit érdektelennek gondol mindenki. Állítólag Ibsen utolsó szava az volt: ellenkezőleg. Hát azt gondolom, hogy a Hedda Gabler szereplőit is érdemes megnézni épp ellenkezőleg. Heddában a titka vonzó, hogy nem lehet igazán megfogni.  

hedda_gabler.jpgSára Bernadett, Trokán Nóra és Porogi Ádám (fotó: kecskeméti Katona József Színház)

Szívesen ideidézzük a rendező szavait a Nemzeti című ingyenes időszaki kiadványból is, amelyben ezt mondta: – Régebben gyűlöltem az Ibsen-darabokat, mostanra hozzájuk öregedtem. Összetett és zavaros emberekről szólnak. Húsz évvel ezelőtt nem érintett meg, mert nem tudtam annyit az életről. Akkor fordulatosabb, dühösebb, szélsőségesebb anyagok vonzottak. A Hedda Gablerben az tetszik, hogy nem lehet megmondani, miért szúrtad el az életed. Mint a gyerekelőadásokban, legszívesebben bekiabálnál: Te hülye, nem látod? „De, látom, teljesen hibás minden lépésem és döntésem, mégsem tudok változtatni rajta, mert ilyen vagyok.”

A Gabler Hedda a bemutató után majdnem zsinórban szerepel műsoron hét estén át.

Ének az esőben / Budapesti Operettszínház / február 17.

A Dóm téri szabadtéri bemutatót követően február 17-től az Operettszínház repertoárjára kerül minden idők egyik legsikeresebb musicalfilmjének színpadi változata, az Ének az esőben. De mitől is érdekes ma egy több mint hatvanéves történet? – kérdeztük az előadást rendező Harangozó Gyulát. – Az Ének az esőben jóval több, mint pusztán egy szórakoztató előadás. Amikor a hangosfilm teret hódított, némafilmes alkotók ezrei nem tudtak megfelelni a technikai fejlődés által generált új elvárásoknak, csillagok tűntek el a mozivásznak egéről és üstökösként feltűnő új sztárok, filmkészítők foglalták el a helyüket. A mai világban a világháló és az elektronika robbanásszerű fejlődése okán támasztott új lehetőséggel élni nem tudókra ugyanaz a sors vár, mint a némafilm letűnt csillagaira – emelte ki a rendező. (A beszélgetés Harangozó Gyulával a színház.hu-n olvasható.)

enekazesoben.jpgÉnek az esőben (fotó: Dusha Béla)

Az Ének az esőben főbb szerepeiben, váltott szereposztásban Gömöri András Máté, Peller Károly, Adorjáni Bálint, Kerényi Miklós Máté, Serbán Attila, Jenes Kitti, Bordás Barbara, Szinetár Dóra, Szabó P. Szilveszter,  Gálvölgyi János és Szulák Andrea lépnek színpadra. A musical a február 17-i bemutatóval együtt február, március és április során összesen 23 alkalommal lesz látható az Operettszínházban.

Szembesítés / Karinthy Színház / február 18. 19 óra

Wilhelm Furtwangler, a világhírű karmester csak vezényel. De 1936-ban, Berlinben, a náci vezérkar lelkes ünneplése közepette teszi. Hogy „kollaborál” vagy „belülről bomlaszt” – azon lehet gondolkodni és vitatkozni. Ahogy gondolkodtak és vitatkoztak ezen a második világháború utáni vizsgálat idején, a kihallgatás közben vagy azóta bármikor. Furtwangler történetét Ronald Harwood írta meg, ismerhetjük Szabó István 2002-es filmjéből.  Most a Karinthy Színház szép vállalásaként színpadra kerül a mű. Az előadás rendezője, Szántó Erika szerint  a Szembesítés gondolati dráma, amelyben egy krimi feszül.

szembesites_nagyidaniel.jpgGyörgyi Anna és Papp Zoltán a Szembesítés próbáján (fotó: Nagy I. Dániel)

Györgyi Annától azt kérdeztük, kicsoda a színlapon szereplő Emmi Straube, akit ő formál meg. – Emmi Straube az amerikai kihallgató tiszt német titkárnője, akinek az apja nemzeti hős volt; kivégezték a Hitler elleni merénylet után – válaszolta a színésznő. – Talán ha húsz mondata van, de végigüli az előadást, hallgat, figyel, gyorsírással jegyzetel, és a végén kiderül róla valami. A mű három főszereplője közül egyik sem igazán szimpatikus, mindnek van egy pöttye, és mind nyomja a maga igazát. Ügyesen adagol a szerző; színvonalas, jól megírt tézisdarabot alkotott.

A Szembesítés főszerepeiben Papp Zoltán, Szilágyi Tibor és Balázsovits Lajos lépnek fel. További jelentős vonzerő: Marlene Dietrichet Dobra Mara játssza. Az előadás februárban 18-án, 19-én és 25-én szerepel a Karinthy Színház műsorán.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr812237170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása