7óra7

Kié itt a tér?
7óra7: (8/10)
Közösség: (8/10)

Kié itt a tér?

2010. 10. 18. | Turbuly Lilla

A Fészek Színház sajátos környezetben, egy szerszámgépeket gyártó üzem bemutatótermében talált otthonra, a Három nővérhez, pontosabban annak itteni változatához, a HáRoMnőVÉr-hez illően a centrumtól távolabb. A társulat azonban szemmel láthatólag nem vágyakozik „Moszkvába”, vagyis máshová, jól érzik magukat ebben a társbérletben, és lassacskán belakják a nekik jutott teret. A Csehov-klasszikus „junior változatát”, ahogy maguk nevezik, tizenéves fiatalok négy felvonás helyett négy képben, másfél órára rövidítve, a főszereplőkre redukálva játsszák.
Mind a négy jelenet úgy indul, hogy a nővérek édesapjuk halálának évfordulójára emlékeznek. A magukra maradottság érzése, a bizonytalanság, a jövőkép homályossága azonban az évek múltával nem csökken. Cziczó Attila rendező (aki Csebutikinként maga is színpadra lép) jó érzékkel építi erre a momentumra az előadást, hiszen a felnőtté válás, az önállósodás kérdése, a mit kezdjek az életemmel dilemmája az a pont, amelyhez a fiatal társulat kapcsolódni tud. A másik meghatározó motívum annak a folyamatnak a megmutatása, ahogy Natasa személyében a gátlástalan törtetés legyűri a tehetetlenséget, a közönségesség a dekadens kifinomultságot, az akarnokság a tétlen várakozást és álmodozást. Natasa a darab elején még csak kívülről, a függöny mögül kukucskál be a házba, aztán belép, és jelenetről jelenetre nagyobb teret hódít meg belőle magának, míg végül a nővéreket egy gyermekjárókányi részre szorítja vissza. Ugyanezt a folyamatot érzékelteti az a jelenet is, amikor a katonák elvonulása előtt búcsúfénykép készül a szereplőkről, és Natasa nem kis könyökharc segítségével kiverekszi magának a képen a középső helyet.
HáRoMnőVÉr, Fészek Színház

Cziczó Attila, Miklós Zsófia, Bűdi Annamária, Horváth Máté, Herczeg Anna
A három nővér alakját megfűszerezték némi kiéhezett erotikával. Irina névnapjára hagymakupolás templomra és fallikus szimbólumra egyaránt emlékeztető makettet kap ajándékba vőlegényétől, Mása nekünk háttal ülve mintha a vibrátorát berregtetné, de nem, csak a kávéhabosítót, a szempilláikat pedig gyakran és hatásosan rebegtetik, ha szóba jöhető férfi tűnik fel a színen. Az előadás egy pontján mindhárman megszabadulnak addig szorgosan magukra halmozott ruháiktól, kabátjaiktól, hogy egy ideig fehérneműben folytassák a játékot, majd – a levetett, nem korhű, eklektikus öltözetek helyett – a darab végére beöltözzenek a klasszikus Három nővérhez illeszkedő ruhadarabokba. A jelenetről jelenetre felvett újabb és újabb ruhadarabok a bezáródást, a mozgástér szűkülését jelezhetik, a nekivetkőzés már nehezebben értelmezhető, talán a sebezhetőséget, talán az elfojtott vágyakat hivatott megjeleníteni. (A darab nézőcsalogatónak szánt plakátja egyébként ennél is jóval ruhátlanabbul ábrázolja a nővéreket.)
HáRoMnőVÉr, Fészek Színház

Miklós Zsófia, Horváth Máté
A jelmezek – a nőszereplőknél persze – szépek, finoman (Natasa esetében pedig kellően durván) jellemeznek, például a három lány fehér (Irina), fekete (Mása) és fekete alapon fehér pettyes (Olga) ruhái. A díszleten látszik, hogy otthonról, innen-onnan hozták össze, de funkcionál. Meghatározó eleme az apáról készült festmény. Szép, ahogy a túloldalon, a tükörben egyszer csak felvillan az anya arcmása is.
A Fészek Színházban (még) nem kész színészek, hanem színjátszó fiatalok játszanak, ebből következően természetesen eltérő színvonalon és eltérő eszközökkel. Ebben az előadásban nem csak a darab szerint, de egyébként is a lányok viszik a főszerepet, kiforrottabbnak tűnnek a fiúknál. Külön is meg kell említeni Herczeg Annát, Olgája még maga is menekülne a felelősség elől, ő is szerelemre, vidámságra vágyna, de rákényszerül a felnőtt szerepre. Birtók Lili szépen építi fel Natasa „térfoglaló hadműveletét”. De a többiek is látható igyekezettel és lelkesedéssel veszik ki részüket az összjátékból. És ne hagyjuk ki a sorból a Mása „fafejű” férjét alakító fafejű bábot sem, sokat elmond kettejük házasságáról, hogy ezt a szerepet egy bábura bízták.
HáRoMnőVÉr, Fészek Színház

Miklós Zsófia, Bűdi Annamária, Herczeg Anna
A Fészek Színház társulata magán viseli a nem hivatásos színjátszás minden báját és szögletességét, de akit ez nem zavar vagy kifejezetten ezt szereti, annak mindenképpen ajánlható ez a jóízű, friss előadás, akkor is, ha szereti Csehovot, és akkor is, ha még csak most ismerkedik vele.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr18004613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása