7óra7

Az olaj helye
7óra7: (7/10)
Közösség: (8/10)

Az olaj helye

2010. 10. 18. | 7óra7


Mert elkeserítő olyan világban élni, amelyben minden sémákra épül. Amelyben az embereknek elég egy-két jó szó (az olaj) ahhoz, hogy elhiggyék: foglalkoznak velük. Amelyben mindenki könnyen beletanul abba, hogyan álljon a hierarchia csúcsán. Amelyben az elvek csupán a szólamok szintjén léteznek, de a tett szükségszerűen bukással jár. Molnár Ferenc kiváló írói kvalitását dicséri az, hogy ezt a meglehetősen sötét világképet képes olyan burokba csomagolni, amely könnyed és szórakoztató. Molnárt ezért sem lehet bohózatként játszani, ha jól sikerül az előadás, az ember valamivel távozik a nézőtérről.

Molnár Ferenc: Egy, kettő, három

Kern András (Egy, kettő, három)

Szabó Máté rendezőnek érzékelhetően határozott elképzelései vannak erről a világról. Az Egy, kettő, három esetében talán ezért is választott sematikusan modernfehér díszletet, háttérben egy városmakettel – mintha egy tévés talk-show-t látnánk: „átváltoztatjuk!” – szól a jelszó. A kép középpontjában az asztal mögött trónoló makulátlan eleganciájú moderátor, akinek minden ötlete megvalósulhat, hiszen egyetlen csettintésére ugrik a világ. A dolog csak pénz kérdése, pedig lehetetlen küldetésnek tűnik az, hogy az amerikai vállalkozó lányát bekebelező vérbalos lelencgyerekből a legfelsőbb finom társaságba is beilleszkedő grófcsemetét varázsoljon. Az átváltoztatás-show versenyzőjének nyereménye egy remek házasság, egy gyerek, egy jó állás.

A versenyző – Fusz Antal személyfuvarozó – (Juhász István) hagyja, hogy az történjen vele, aminek történnie kell. Csak a látszat kedvéért, a maga megnyugtatására jelzi, hogy van véleménye, majd tudomásul veszi, hogy nem hallgatják meg azt. Aláveti magát az akaratnak. Nohiszen, nagy meggyőződése lehet neki. Viszont nem adja olcsón. Mégha a házasság a tündérien naiv Lydia kisasszonnyal (Kovács Patrícia elragadó alakítása) a lány részéről csak múló hóbort is csupán, akkor is jól jön ki belőle. Harkányi Endre Titkára szakszerű, pontos, elegáns és gazdája minden rezdülését ismeri.

Molnár Ferenc: Egy, kettő, három

Juhász István, Reviczky Gábor, Józan László (Egy, kettő, három)

Kern András alakításának a lényege, hogy érzéketlenül levezényelje ezt az egész lelki mészárszéket. Láthatóan a cél szentesíti minden eszközét, kost was kost. Közben eljátssza, hogy olajozza a gépezetet, eljátssza, hogy elfoglalt, eljátssza, hogy koordinál, mindent eljátszik. S ebből az alapállásból tökéletesen érthető az a felszabaduló keserűség, amelyet Kern az utolsó mondatba présel, és ami visszamenőleg megváltoztatja az egész előadást.

Az Egy, kettő, három amúgy óraműpontosságot és tökéletes ritmust igénylő darab. Ebből a szemszögből egyelőre deficites az előadás: időnként akadozik, döcög, nem szalad flottul előre annyira, amennyire a darab érezhetően tudna szaladni. Ez a lassabb haladás testhezállóbbnak tűnik Az ibolya esetében, amely a kulisszák mögé helyezi a cselekményt. A kórustagokat kereső, ám szeretőaspiránsokkal beszélgetni kényszerülő színigazgató, illetve a vele szerepet cserélő fiatal zeneszerző, valamint a kedves Ilonka története tulajdonképpen groteszk tanmese a szerepek determinált leosztásáról. Ennek megfelelően Khell Csörsz díszletei is realisztikusabbak (hiszen végtére is valóban egy színpadtéren vagyunk), ám a darab is „csupaszabb”, s mintha ez látszana a rendezői ötleteken, illetve azok hiányán is. Míg az Egy, kettő, háromnál egy one-man show-t látunk kiteljesedni, itt sokkal inkább egyenrangú a leosztás a színészek között. Reviczky Gábor teátrális, hirtelen, de nagyszívű színigazgatójának Szemenyei János kissé heves, túlzó zeneszerzője jó partner, a kóristanéságra pályázók közül Igó Éva karikatúrája söpri be a nézői nyílt tapsot, Bata Éva megejtően kedves Ilonka (bár a figura némileg túlhatalmasodik a betöltött szerepen), Kern András rezignált szolgája pedig a maga egyszerűségében remek, és itt rendre kiválóan időzített alakítás.

Molnár Ferenc: Az ibolya

Kovács Patrícia (Az ibolya)

A három óra kétséget kizáróan kellemes kikapcsolódás és nagy siker. Még a maradandó előadás ígérete is meglenne, ehhez azonban az kellene, hogy az olaj az előadás gépezetében is a helyére kerüljön.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr448003189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.