7óra7

A szerelemhez halni kell
7óra7: (7/10)
Közösség: (8/10)

A szerelemhez halni kell

2011. 05. 07. | 7óra7

p=. Ármány és szerelem - Vásáry André, Makranczi Zalán

A történet szintjén kommersz, lerágott csontszerű és egyszerű feszültség képezi Schiller talán legismertebb drámájának központját. Egy nemesi származású fiú szerelmes egy polgár lányba, az egyik oldal nem tud róla, a másik meg nem tudja, mit kezdjen vele. Ekkor szól közbe a fiú apja, aki nem mellesleg miniszter, azzal a zseniális ötlettel, hogy hozzáadja a gyermekét a herceg kegyencnőjéhez. Azt már külön említeni sem kell, hogy ez valahogy nem jön ki jól: a fiú, Ferdinánd hajthatatlan, az apa, Walter szintúgy, a szerelmet váró ágyszolga, Lady Milford szintúgy, a céltudatos pióca titkár, Wurm pedig besegít a főnökének. Indul a cselszövés, ennek eredménye a romantikus káosz, amelyben a szerelmes Lujza nem tudja eldönteni, hogy melyik guillotine alá tegye a fejét, a szülők, Miller muzsikus és felesége pedig nem tudják, hogy melyik alól próbálják kiszedni. A kiváltképp fájdalmas huzavonává alakított megmenekülünk-nem menekülünk meg-játék után a ködfátyolos világban élők számára győz a szerelem, a pesszimisták számára bebizonyosodik a saját igazságuk, azonban Alföldi mindkét szemléletet egy irányba igyekszik kényszeríteni: hogy kicsit nyissuk már ki a szemünket.

p=. Ármány és szerelem - Básti Juli, Makranczi Zalán

Igaz, a rendező nem nyúl le a dráma mélyére, azonban Vörös Róbert dramaturggal, és a Forgách András által újrafordított szöveggel - mely rendkívül könnyedén, humorosan és érthetően állja a monologizáló sorokat is a színpadon - bizonyos nézeteket, eszméket és értékeket, illetve értéktelenséget képviselő karakterekre bontják a történetet. Tényleg nem nyúlnak mélyre, hiszen maximum kétdimenziós figurák járkálnak a színpadon, azonban azok végig következetesen és fokozatosan bontakoznak ki. Kulka János kegyetlen, vérengző és aljas von Waltert alakít, aki hajlandó elmenni a legvégsőkig, hogy érvényesítse érdekeit, ezt a színész olyan elborultsággal fűszerezi meg, ami mellett minden kedvesnek szánt gesztus jelzi a ridegség teljességét. Az egyik legsokoldalúbb karaktert Hollósi Frigyes hozza Miller szerepében: az ő apai szeretetének jó és sötét oldalát egyaránt bemutatja a színész. Megszólalnak az elvek és az őszinteség, a tisztaságot mutató belátásos lemondás és a félő, önsajnáló ragaszkodás hangjai is, melyek igazi velejét Hollósi a kis ideig kitartott pillanatokkal közvetíti. Mindenképpen kiemelkedőnek számít az, ahogyan a Ferdinándot játszó Makranczi Zalán kezeli a pátosszal és felfoghatatlan éteri giccsel átitatott szövegeket. Ehhez erős társra lel a kiborulásnál használt indulatos, önmarcangoló, energikus gesztusaiban - illetve ennek a teljes ellentétében, a letisztult és egyszerű arcjátékban, amit a szerelmi vallomások alatt használ. Bánfalvi Eszter kétségtelenül emberi közelségbe hozza Lujza karakterét, akinek érthetőek elveszett vívódásai, azonban színpadi létezését mindvégig megkíméli a szerep felülviselkedett, gyöngéd érzelmeitől, szemben Básti Julival, aki Lady Milford minden reménytelenségét - amely a kárpótlásból és a szerelem utáni áhítatból táplálkozik - mind a gyöngéd nőiesség, mind a hárpiaság, mind az önreflexió szemszögéből megmutatja.

p=. Ármány és szerelem - Hevér Gábor, Kulka János

Hevér Gábor magántitkárának Wurmra keresztelése találó asszociációra lel az előadásban (der Wurm németül a. m. féreg); a színész végig szenvtelenül, némi hirtelen gesztussal hozza az alliterációt, tökéletesen mintázva az érdekek mentén való lét élettelenségét. Az operaénekes Vásáry André rendkívül találó ötlet von Kalb szerepében: minden ficsúrsága egyértelművé válik az áriák által, azonban a magasabb tartományokban néha érthetetlenné válnak mondatai.

p=. Ármány és szerelem - Hollósi Frigyes, Bánfalvi Eszter, Molnár Piroska

Mindezt egy kellékként, eszközként és díszletként is használt, beépített szimfonikus zenekar (az Óbudai Danubia Zenekar) öleli közre (ami már csak azért is szellemes ötlet, mert a dráma egyik helyszíne egy muzsikus háza), amelynek tagjai végig pontosan, a színészekkel együtt pulzálva közvetítik a Silló István által vezényelt zenét. Bella Máté taktusai mindvégig érzékletesek, kifejezőek, tökéletesen, átütő erővel, végig a lényeget kiragadva idomulnak a karakterek lelki állapotaihoz, a szövegekhez - ez alól egyedül Ferdinánd első igazi kiborulása a kivétel, amikor a Makranczi Zalán által ál-vezényelt zenekar nem képes átütő energiával hangban kifejezni az indulatot, amelynek így olyan hatása van, mintha hiányozna valami a zenéből. A szimfonikus zenekarhoz még látványelemként társulnak Gyarmathy Ágnes ruhakölteményei, amelyek hol visszahúzódó szolid módon ötvözik a modernt a korszerűvel (Miller, Lujza), hol pedig szín- és stíluspompával jelenítik meg az ármány felszínességét (Von Walter, Lady Milford).

p=. Ármány és szerelem - Bánfalvi Eszter, Makranczi Zalán

Az előadásnak vannak fölösleges, elnyújtott jelenetei, ezáltal nem képes végig feszes és szuggesztív lenni, és ez mindenképpen az egész hatás rovására megy. Még úgyis, hogy a nézőnek a vége felé többször is lehet befejezésérzése, amiben felbukkan mind a happy end, mind a tragédia lehetősége, de ez a sokszori csavar sokkal több ennél. Egy olyan örök harc, amit a túlérzékenység vív a totálisan rideg érdekkel, amelyben az egyik oldal sem képes valós tudomást venni a másikról. Így egyrészt győz az ármány, az igazságtalanság, ahogy azt kell, másrészt győz a szerelem, igaz, hogy a túlvilágban, de győz, ahogy azt kell. És akkor most itt tartunk? Az életben úgysincs boldogság, a szerelem a halál után úgyis megvár, a kettő együtt úgyse működik, és mindenki mehet a dolgára?

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr658003191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása