7óra7

Dönteni kell
7óra7: (10/10)
Közösség: (10/10)

Dönteni kell

2012. 02. 08. | 7óra7

Náthán köszönetet akar mondani a lovagnak, aki _a zsidó_ minden szava mögött ármányt sejt, így minden szavával megsérti az őszinte köszönetet nyilvánító férfit. Mire rájön erre, és békülne, addigra Náthán igazolva lát minden rosszat, amit _a keresztényekről_ gondol. Ám nem olyan egyszerű a helyzet: a lovagnak tetszik a megmentett lány. Így nem olyan könnyű sem az elszakadás, sem az, hogy mindazt a rosszat belelássa, amit bele kellene látnia.

Mert az elvárások diktálnak. Kurttól, a fiútól a Püspök várja el, hogy ne barátkozzon a zsidóval, hiszen _a zsidó_ ellenség, akit ismerkedés helyett ki kellene végezni, s a Szultán is azt várná tőle ellentételezésként, hogy a fiú számoljon le az ő ellenségeivel. Mindeközben a Szultán kölcsönt kér Náthántól, hogy háborút indíthasson a Püspök ellen. Náthán először vonakodik pénzt adni neki, a Szultán hitelképességét ugyanis még a bóvli szintre sem minősítené föl a Standard and Poor's, de mivel a Püspök őt támadja, ezért mégis rááll a kölcsönre – csakhogy a Szultán lehet, hogy mégis a Püspökkel fog össze, mert nem szívesen adná vissza azt a pénzt...

Náthán gyermekei - Sinkó László, Martinovics Dorina, Hollósi Frigyes, Földi Ádám, Kulka János

Szóval megy a körbe-körbe, a Szultán és Náthán a Püspök ellen, Náthán és a Püspök a Szultán ellen, a Szultán és a Püspök Náthán ellen... S mindez egy hitvita miatt – kié az egyetlen igaz Isten? Mindhárom szereplő állítja, hogy ő _tudja_, hogy az övé. És e megfellebbezhetetlen hittől vezéreltetve...

Veretes és vaskos, filozofáló drámát lehetne írni ebből a körből, Ulrich Hub darabjának azonban éppen az az erénye, hogy végletekig lecsupaszítja az érveléseket. Mintha a német drámaíró a magyar közélet elmúlt két évtizedét képezte volna le, úgy válik a látszólagosan komoly ellentétekből szimpla sértegetészuhatag, rutinból végzett elvont gyűlöletötperc. Közben ott áll a Náthán által felnevelt Recha és a teljesen elveszett Kurt, előbbi az identitások között – Náthán nem az édes-, hanem a nevelőapja (a keresztes lovagok elpusztították vér szerinti családját, ők a címbeli _Náthán gyermekei_), ő pedig nem zsidó, hanem keresztény –, utóbbi pedig azzal szembesülve, hogy logikai (és hát igen, morális) ellentmondás van a belé táplált tanok, bölcsességek, hasonlatok, okok és okozatok, valamint a tapasztalatai között. A tanok és hasonlatok ugyanis nem érvényesíthetők egy az egyben az emberre, s kiderül, hogy az ok nem valós ok, az okozatot pedig neki kellene elkövetnie, csakhogy erre a jelek szerint semmi oka nincs. Kurtnak pedig elmegy a kedve az egésztől, mert tök jó ez a lovagosdi, de ő vélhetően sokkal jobban szeretné az idejét együtt múlatni Rechával, mintsemhogy az őt fölnevelő Náthánt meggyilkolja.

Náthán gyermekei - Martinovics Dorina, Kulka János

Szép kalamajka, a teret tervező Daróczi Sándor sallangmentesen modern sakktábláján súlyos relációk vannak felfestve (Halas Dóra egyedülálló és markáns zenei aláfestést biztosít a párhuzamos sok szólamnyi emberi hangfoszlányból összeállított muzsikával), Perczel Enikő dramaturg és Gigor Attila rendező világos, tiszta, szabatos, mégis – az egyszerűsítés ellenére, vagy tán éppen azért – összetett rendszert fest fel egyetlen rövid óra alatt. Pontos érdekháló ez, amit már csak az ellenségkép tart össze – hiszen a Püspök, a Szultán és Náthán közül ketten csak azért nem fognak össze, mert pontosan tudják, hogy a másik ugyanúgy gátlástalan és bármilyen árulásra kész, mint ők maguk –, persze egyetlen merész lépés kellene, amit a Szultán meg is tesz, amikor a Kurttal folytatott sakkjátszmában lesöpri a figurákat az asztalról. De a Püspökkel és Náthánnal szemben gyáva ezt megtenni, ahogyan a Püspök sem személyesen, hanem a Kurt-féle beidomított gyerekekkel akar ölni, Náthán pedig az időleges, pénzen vásárolt szövetségekkel fregolizik, már akkor is párbeszédet folytat, amikor az nyilvánvalóan értelmetlen.

Náthán gyermekei - Sinkó László, Kulka János, Hollósi Frigyes

Hollósi Frigyes (Püspök), Kulka János (Náthán) és Sinkó László (Szultán) egyaránt megtestesítik a Hatalmat és a mögötte lévő kisszerű kisembert, Hollósi a hit vakságát, Kulka a józanság ridegségét, Sinkó a színes látvány sivár hamisságát mutatja meg végtelenül egyszerű, természetes eszközökkel. Földi Ádám ifjú Kurt lovagja fiatalon néz szembe a meghasonlással, ami a motiváció és az identitás elvesztéséhez, feloldásához vezet. Martinovics Dorina Rechája életteli, vidám és okos lány, aki próbálja megérteni a világot: szikár nevelőapját, aki néha féltésből-szeretetből bántja, Kurtot, aki noha vele akar lenni, mégis csalódottnak és elkeseredettnek tűnik. Most - úgy látszik - muszáj lesz döntenie.

Döntenünk nekünk kell persze, az ifjúsági előadást feldolgozó drámafoglalkozás követi, amelyen minden bizonnyal feladat is a döntés. De dönteni foglalkozás nélkül is kell, még ha nem is lehet. Hiszen már nem tudjuk ki kezdte, miért kezdte, csak _az van, ami van_, és ezzel a helyzettel _valamit kezdeni kell_.

A Náthán gyermekeit nem lehet elégszer műsorra tűzni.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr558002387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása