7óra7

Nem Bence, berbence!
7óra7: (8/10)
Közösség: (0/10)

Nem Bence, berbence!

2012. 08. 31. | Turbuly Lilla

A Csicseri történet berbencés játék. Hogy mi az a berbence? Mindenesetre nem Bence, ahogy az egyik kis néző kijelentette – ékes példáját szolgáltatva a (gyermeki) népetimológiának. Hanem egy favázra épülő, hátizsákként is használható szerkezet, amit, ha leállítanak, sokféleképpen variálható kisszínpad válik belőle. Használható paravánként, különböző kiegészítőkkel sokféle díszletként, ha pedig újra útra kel a berbencés-garabonciás bábos, a hátán viheti magával a (bábjai) házát. Ezt a nádfonatos berbencét Rumi László gondolta ki. Ha kereket raknak rá, szekérré változik, ha ajtót, akkor házzá, de mindenképpen egyik fontos meghatározója az előadás hangulatának.

H. Nagy Katalin rendező Móra Ferenc négy meséjét választotta ki: a címadó Csicseri történetet a bolondos csicseriekről ugyan éppen nem, de ebből a kötetből a szintén meglehetősen félnótás Fityókról szólót igen, aztán A hatrongyosi kakasokat, a kis gidóról szóló mesét, valamint a gazdag kereskedő és furfangos szomszédjai történetét. A meséket egy kerettörténetbe ágyazta, amelynek az elején találkozik a berbencés bábos (Varga Péter) és a muzsikuslány (Pfeifer Zsófia), majd a végén együtt indulnak újabb vándorútra. Mindig külön szín egyébként a ziránós előadásokban, ahogy a férfi-nő, fiú-lány viszonylatot az előadásba beépítik (nemhiába családi bábszínházról van szó), az abszolút kedvencemben, a Babszem Jankóban ennek például egy nagyon vicces, jó értelemben véve feminista változatán nevethetünk.

Csicseri történet

A vándormuzsikusnak számtalan zeneszerszáma van, és mindig azt a furulyát vagy éppen vadászkürtöt szólaltatja meg, amelyik az adott szereplőhöz illik. Ahogy a Ziránó Színház más előadásaiban, itt is ő az, aki egyszerre van kint is és bent is az előadásban. A „színpad” előtt ülve egy kicsit a nézők szemszögét-pozícióját is felveszi, hol csak mimikával, hol néhány szóval is kommentálja az eseményeket a nézőknek, válaszolgat a gyerekek kérdéseire-reakcióira, adott esetben kedvesen odébb terelgeti a játéktérbe túlságosan bekódorgó kicsiket.

Csicseri történet

Varga Péter pedig nem hiába nyerte el a legjobb vásári bábjátékos Kemény Henrik-díját az idei gyermekszínházi biennálén, magával ragadó lendülettel, jókedvvel, a gyerekekkel végig kontaktust tartva játszik, miközben váltogatja a bábokat és a szerepeket, egy álarcot és a két kezét is bevetve egyszerre három szerepet játszik, átszereli a berbencét, kimegy, bejön, és valahogy mindenhol ott van.

Csicseri történet

Sokadszorra láttam a Ziránó Színházat, sokféle helyszínen, megküzdve az időjárással (jelen esetben a tűző nap miatt nem túl szerencsésen kiválasztott helyszínnel), a körülményekkel (hogy most például nekik kellett még a padokat is odacipelni a tér másik oldaláról), azzal, hogy sohasem lehet előre tudni, lesz-e közönség, és ha igen, mekkora és milyen összetételű. Mindezt most is remekül megoldották, és gyerekeket, felnőtteket egyaránt odaszegeztek a berbence elé.

A Csicseri történet nyerte a 2012. évi VIDOR Fesztivál legjobb utcaszínházi előadásának díját.

_(VIDOR Fesztivál, 2012. augusztus 29.)_

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr98005459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása