7óra7

Vívódások
7óra7: (6/10)
Közösség: (6/10)

Vívódások

2013. 11. 24. | 7óra7

Lenz - Bárnai Péter, Fehér László

Ehhez mindenekelőtt elszánt és megrögzött partnerek kellettek, ez pedig minden kétséget kizáróan adott. A mozgásra és szövegre egyenrangúan épülő előadás olyan energiákat mozgat meg, ami már önmagában is imponáló, Soós Attila rendező pedig motivált, átgondolt produkciót hozott létre, bár míg a motiváltság a végéig kitart, az átgondoltság mintha a játékidővel fordított arányban folyamatosan kopna el, és ez főleg a formában érhető tetten. A felcsapás sűrű, kidolgozott és sokat ígérő. Fehér László e. h. és Nagy Dániel Viktor fegyelmezetten és pontosan vázolják fel mozgásszínházi elemekkel a két ember közötti viszonyt, és felvetik annak az igényét is, hogy a teátrális mozgások és a szikár verbalitás között nem csak súlyosan tartalmas, hanem sajátságosan szórakoztató kapcsolat is kialakulhat. Ez a sűrűség azonban egészen odáig redukálódik, hogy a vége felé már eljutunk a jelenet vége-fény le-kis szünet-fény fel-új jelenet típusú cselekményvezetéshez, ami ugyanannyira nem tűnik tudatos döntésnek, mint a szövegnek a mozgás rovására folyamatosan növekvő dominanciája. Soós Attila azonban végig színpadi nyelven és erősen képekben fogalmaz, teszi ezt annak ellenére, hogy a Kalmár Bence által tervezett játéktér nem igazán alkalmas ennek támogatására: a faelemekből sokszintesre megcsinált díszlet látványra kevés, használni nehéz, és tulajdonképpen akkor _él_ csak igazán, amikor lankás tájképpé kell alakulnia. Hiába elvont egy tér, ha nem él, akkor nincs.

Lenz - Fehér László, Hay Anna

Ezzel együtt Büchner fragmentált elbeszélésének fragmentált szerkezetű, markáns olvasatú színpadi adaptációja (Soós Attila, Muhi Zsófia és Kerékgyártó Yvonne munkája) megtalálja a helyét, bár Lenz, a különc, a világ felé értetlenül forduló, és abban magát fél-őrülten kereső költő története végig bezárva marad a felvázolt formanyelvbe. Bárnai Péter e. h. kiszámíthatatlan, de mégsem eszelős, nagyra nőtt kisgyereknek mutatja Lenzet, aki semmit nem tud kezdeni sem a természettel, sem a barátsággal, sem a szerelemmel, sem a nemiséggel, se semmivel, és ezt környezete a különcség iránti csodálattal fogadja. Így szeret bele Oberlin, akit Fehér László kívülről titánvázzal és belülről vajszívvel jellemez, és Obelin lánya, Johanna, akit Bach Kata e. h. szerethető együgyűséggel formáz – Johanna groteszk feltámasztás-jelenete talán a legexpresszívebb pillanata az előadásnak. Horkay Barnabás e. h. Sebastianja bohózati, Hay Anna Juditja (Obelin felesége) drámai figurát hoz, utóbbi hagyja ugyancsak odaadni magát Lenznek, csak hogy a promiszkuitás teljes legyen a családi körön belül. Nagy Dániel Viktor Kaufmannjának előadásbeli funkciója nem világos, a kezdeti néhány percen kívül többet nem látjuk a színpadon, pedig amikor ott volt, nehéz volt máshova nézni, mert pontos, koncentrált és erős volt minden mozdulata.

Lenz - Bárnai Péter

Bár az egész végül nem születik (talán nem is születhetik) meg, a részek mégiscsak kiadják egy magányos, a világtól rettegő és az útját kétségbeesetten kereső, de semmi kapaszkodót nem találó, a világ iránt fogékony és érzékeny (fiatal)ember vívódásait, de ezek nem tudnak közvívódásokká válni, hanem megmaradnak magánvívódásoknak. De még ez is szerencsés, mert sokkal jobban félremehetett volna a dolog, és így látni a színészek és a rendező valódi személyes kapcsolódását Büchner művéhez. Nem csak valamiféle általános esztétizálás szinten maradt az este, pedig minden adott volt hozzá. Úgy tűnik, itt mindenkit érdekelt az, amivel a Lenz foglalkozik. Mert hát Lenz is fiatalon akarja Istennél - vagyis a csúcson - kezdeni, desőt minden fiatal alkotóművész így van ezzel a csúccsal. Különben nem lenne alkotóművésznek nevezhető. Ráadásul az is ígéretes, ha méltó feladatot választ, még ha a teljes megoldás egyelőre nem is adja magát.

_(2013. november 15.)_

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr528001655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.