2014. január 8. A revizor
*Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet - Labor - Vígszínház, Vígszínház, Budapest, rendező: Bodó Viktor*
2014. január 16. Horda 2.
*Közép-Európa Táncszínház - Káva Kulturális Műhely - Nemzeti Táncszínház, Bethlen Téri Színház, Budapest, programvezető: Takács Gábor, koreográfus: Kun Attila*
Önmagában az is elég lenne a 40-es listához, hogy valakik megpróbálnak megmozdítani egy középiskolai osztályt a kortárs tánc műfaján belül. Az előadás alkotóinak ez ráadásul sikerül is, miközben a Horda 2 egy olyan színházi-nevelési program, ami elsősorban nem is a kortárs táncról szól. A résztvevők a meggyőzés tanáros trükkjei nélkül, valódi kíváncsisággal beszélgetnek egymással táncról, mozgásról és közösségről. És nem csupán beszélgetnek róla a diákokkal, de a majd három órás, közös játékban meg is történik a közösség. Nincs rossz válasz, nincs rossz mozdulat – mondják. És tudják mit, nekik el is hiszem. Az előadásról írt kritika és egy beszélgetés az alkotókkal januárban lesz olvasható az oldalon.
2014. január 22. Szorul a hurok
*Rózsavölgyi Szalon, Budapest, rendező: Forgách András*
2014. február 3. Hungari
*HOPPart Társulat, Trafó, Budapest, rendező: Kárpáti Péter*
Habár korábbi kritikánk csupán 4 pontot ítélt a Hungarinak, most, hogy többen meg-, illetve újranéztük és határozottan pozitív élményekkel távoztunk, komolyabb vita nélkül egyetértettünk abban, hogy helye van az év legfontosabb előadásai között. Amiért szeretjük: a HOPPart Társulat egy aktuális, de jelenleg kevéssé feldolgozott témához nyúlt friss, fiatalos lendülettel és izgalmas megoldásokkal. A blogok alapján írt szövegkönyv és azok színészi eszközökkel történő interpretációja egyszerre személyes hangú és objektívan távolságtartó. Nem mutat be szájbarágósan mozgatórugókat, ami egy ennyire friss jelenségnél talán hiba is lenne, helyette tükröt tart. Nem ítélkezik markánsan, leginkább egy látleletté válik, helyzetjelentéssé, ami rákényszerít a gondolkodásra. A virtuális és valós terek, valamint identitások egymásba való átforgatása megteremti a sajátos, kortárs miliő hangulatát, ami gyakran pont a világhálós felszínesség miatt lesz igazán ütős erejű, hiszen töményen adagolja a megszokott, sekélyes közhelyeket. A sok általánosság felsorolása aztán szükségszerűen felvillant egy mélyebb igazságot is. A folyamatos, popos, rockos zenei megoldások pedig nem csak megteremtik ezt a különös, heterotópikus teret, és ötletesen reflektálnak az elhangzottakra, de kifejezik az ezzel járó életérzést is. Mindez, ráadásként, remek színészi alakításokkal párosul.
2014. február. 8. A pisztráng – pácban, körettel
*Méhes Csaba, Thália Színház, Mikroszínpad, Budapest, alkotó-előadó: Méhes Csaba*
2014. február 14. Egy hosszú nap elutazik az éjszakába
*Kecskeméti Katona József Színház, Ruszt József Stúdió, Kecskemét, rendező: Zsótér Sándor*
2014. február 15. A fényevők
*Katona József Színház, Budapest, rendező: Ascher Tamás*
2014. február 16. Neoplanta
*Újvidéki Színház, Thália Színház, Budapest, rendező: Urbán András*
2014. március 1. Irtás
*Forte Társulat, Szkéné Színház, Budapest, rendező: Horváth Csaba*
Vannak korok, idők, amikor az emberiségre, vagy csak az emberiség egy részére egész egyszerűen rátör a másik utálata, valamilyen kritériumok mentén gyűlölködni kezd, aztán valahogy sikerül kikötni a népirtásnál. (...) Bár az előadás hosszabb önmagánál, a történet, ahogy begyűrűznek egy közösségbe a vallási és politikai ellentétek, sőt, ahogy ez begyűrűzik egy házaspár magánéletébe, szerelmébe, ahogy a szeretetből távolságtartás lesz, majd ahogy egyre inkább forrong a zabolátlan gyűlölet – miközben a produkció nem tör pálcát egyik fél felett sem, vannak irányítók és vannak elszenvedők, de minden indíték egyaránt érthető – nagyon ismerősnek tűnhet a számunkra. Hiába kevés a konkrétan hozzánk szóló gesztus, az érzet megvan, különösen a záróképben: amikor tényleg dobog előttünk a föld, valami nagyon elemi, zsigeri pillanat születik meg. Lehet fejtegetni a szimbólumokat, de nem ez a lényeg, inkább az, hogy az emberben akaratlanul is feldereng, hogy ennek a föld-újraosztásos, nézetek mentén kettészakadós, politikai érdekek irányította történetnek mi valahol a felénél tarthatunk.
2014. március 8. A kutya különös este az éjszakában
*Centrál Színház, Budapest, rendező: Puskás Tamás*