A Színházi Kritikusok Céhe idén 37. alkalommal adta át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő Színikritikusok Díját.
A céhtagok legalább kilencven premier megtekintése után voksolhatnak, tizenöt kategóriában. Idén ezt huszonegy színikritikus tette meg. A díjátadó gálaest színhelye a Budapest Bábszínház volt, rendezője Novák Eszter. A rendezvényen a Színházi Kritikusok Céhe életműdíjat adott át Székely Gábornak, a Színházi Dramaturgok Céhe pedig a legjobb magyar dráma díjával jutalmazta Esterházy Péter Mercedes Benz című darabját. A díjat a nem régen elhunyt szerző özvegye vette át.
A legjobb előadás
A nyugalom / Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat / Rendező: Radu Afrim
A nyugalom - Bányai Kelemen Barna, Kiss Bora
A legjobb rendezés
Galilei élete / Nemzeti Színház / Rendező: Zsótér Sándor
Galilei élete (fotó: Eöri Szabó Zsolt)
„Zsótér persze Brechtet rendezett, de mintha nem a dráma problematikája érdekelte volna, inkább Galilei kutatásainak apropóján – mi mozog hogyan és mi körül – sajátos mozgásszínházi produkciót hozott létre. (...) Az igazság mindenek ellenére győzedelmeskedni fog – szól hát a kicsit szájbarágós brechti tanulság, amit Zsótér igyekszik nem kiemelni, ahogy az egész didaktikát háttérbe szorítja a dinamika. Igaz, arra, hogy miért érdemes ma a Galilei életét elővenni, nem kapunk választ, de a színpadi látvány és a színészi játék szintjén mégis jól működő előadás születik” - írtuk az előadásról.
A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg
Pintér Béla: A bajnok
A bajnok - Rajkai Zoltán, Elek Ferenc, Pálmai Anna, Nagy Ervin (fotó: Toldy Miklós)
A legjobb kommersz előadás
Ma este megbukunk / Centrál Színház / Rendező: Mark Bell
Ma este megbukunk - Rada Bálint, Mészáros András, Katona László, Schmied Zoltán, Ágoston Kati (fotó: Horváth Judit)
„Abba, amit látunk, nem lehet belekötni – ám talán egy ilyen nagy dirrel-dúrral beharangozott bukástól joggal vártunk volna több eredetiséget. Vagy épp azt, hogy úgy szóljon a színházról, ahogy azt a szakma vígjátékgyártó része a valóságban is megélheti. Mindazonáltal az alapfeladatot maradéktalanul teljesítette az előadás: a közönség sokat nevetett” - írtuk kritikánkban.
A legjobb független színházi előadás
Kohlhaas / Zsámbéki Színházi Bázis – Szkéné Színház – MASZK Egyesület (Szeged) / Rendező: Hegymegi Máté
Kohlhaas - Nagy Zsolt, Pető Kata (fotó: Toldy Miklós)
A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás
Időnk rövid története / ESZME - Győri Vaskakas Bábszínház / Rendező: Hoffer Károly
Időnk rövid története - Szolár Tibor (fotó: Kincses Gyula)
„Ritkán látni nagyon idős embereket a színpadon. Akik nehezen mozognak, alig hallanak, alig látnak, és nem is tudják, mennyi lehetőség áll még előttük, ha végre nekiindulnak a nagyvilágnak. Az időnk rövid történetének meseszép ötlete, hogy ezek az emberek a bábok rengeteg történetet rejtő testében és kissé otromba, esendő mozgásával kelnek életre” - írjuk az előadásról kritikánkban.
A legjobb női főszereplő
Tenki Réka / Egyasszony / Orlai Produkciós Iroda
Egyasszony - Tenki Réka
„Az előadás nagyon-nagyon mélyre nyúl azért, hogy ezzel végül felszabadítson – más szóval azt teszi, amiért leginkább érdemes színházba járni” - írtuk kritikánkban.
Nyár elején beszélgettünk is Tenki Rékával. „Havonta ötször-hatszor játsszuk, ami sokkal több, mint ami egy monodrámánál megszokott. És kellett is nekem a sok előadás ahhoz, hogy megerősödjek annyira, hogy úgy tudjam elmondani, ahogy ezt kell, vagyis hogy túl vagyok rajta. Mert így tudok erőt adni, és nem azzal, ha azt látják, hogy a színésznő sem bírja elviselni. Ez nem ment könnyen, a próbafolyamat közben többször is volt olyan pillanat, amikor azt gondoltam, hogy legyőz ez a történet” - mondta el nekünk a vele készített interjúban.
A legjobb férfi főszereplő
Trill Zsolt / Galilei élete / Nemzeti Színház
Trill Zsolt a Galilei életében (fotó: Eöri Szabó Zsolt)
Trill Zsoltot egy interjúban többek között Zsótér Sándor rendezői vehemenciájáról és a vele való munkáról is kérdeztük: „Engem minden rendező megdolgoztat, meg aztán nem is szükséges, megdolgoztatom én saját magam. Mindig olyan rendezőkkel találkoztam munkám során, akik azért jöttek, hogy színházat csináljanak, és ez anélkül nem megy, hogy én ne tegyem magam oda. Mikor úgy tűnik, hogy a színész nem csinál semmit, akkor is kőkeményen dolgozik, akkor is jelen kell lennie. Zsótérral szerencsés találkozásunk volt, mert ő is hasonlóképpen gondolja a színházcsinálást, mint én. (...) Nagyon energikusan csinálja az egészet. Engem már a második nap felküldött a falra.”
A legjobb női mellékszereplő
Csombor Teréz / Macska a forró bádogtetőn / Kecskeméti Katona József Színház
Macska a forró bádogtetőn - Csombor Teréz, Szemenyei János, Nagy Viktor (fotó: Walter Péter)
„Csombor Teréz az előadás egyik legnagyobb meglepetése és érdeme: sokaknak lehet ismerős annak a vidéki rokonnak a képe, aki hangos, harsány, ízléstelen, ám jószívű, az élet egyszerű dolgai iránt lelkesedő, és aki fittyet hány minden szokásra, magánéletre, de azért képes a gyeplőt a kezében tartani, ha arra van szükség. Csomor Teréz megformálásában pontosan ezt látjuk, erős komikummal és még erősebb drámaisággal” - írtuk a színésznő játékáról kritikánkban.
A legjobb férfi mellékszereplő
Tasnádi Bence / Az Olaszliszkai / Budapesti Katona József Színház
Tasnádi Bence Az Olaszliszkai című előadásban (fotó: Toldy Miklós)
„A mélyszegénységben élő cigányság kapcsán egyszerre sikerül felmutatni a szívszorító megalázottságot és egyfajta kulturális elmaradottságot, ahogy a figurák egyre másra keresik a szavakat. Leginkább Tasnádi Bence hitelességén múlt a vádlottak oldalának ábrázolása, és ezt több, mint nagyszerűen teljesítette. A börtönből kicsempészett levél elmondása szinte hibátlan: a bosszúra szomjazó, magabiztosnak tűnő sorok között elemi erővel üt át a reménytelen keserűség” - írtuk kritikánkban Tasnádi játékáról.
A legjobb díszlet
A nyugalom / Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat / Tervező: Adrian Damian
A nyugalom (fotó: Rab Zoltán)
Látszatélet / Proton Színház / Tervező: Ágh Márton (kritikánk itt)
Látszatélet - Kozma Dáriusz, Jéger Zsombor (fotó: Rév Marcell / Proton Színház)
„Amikor felmegy a vászon, egy lelakott, zsúfolt, leírhatatlanul aprólékosan berendezett lakás tárul elénk, melyről nyugodtan mondhatjuk, az előadás leginkább kidolgozott része. (..) Vannak azok a nagyon ritka színházi pillanatok, melyek elementáris élményként hatnak a nézőre. (...) Az ilyen természetfölötti látványban az ember, de még a színész is csak „díszlet”, a rombolás, illetve a pusztulás erejét a néző egyfajta istenként szemléli a székéből. A hatásában monumentális látvány élménye ez, amit nézőponttól függően lehet szemfényvesztésnek, de lehet olyan csodának is nevezni, amire csak nagyon kevesen képesek” - próbáltuk körülírni azt, amit ennél konkrétabban elmondani már spoilerezés lenne.
A legjobb jelmez
Úrhatnám polgár / Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház / Tervező: Bajkó Blanka Alíz (kritikánk itt)
Úrhatnám polgár (fotó: Jakab Lóránt)
A legjobb színházi zene
Mesél a bécsi erdő / Örkény Színház / Zeneszerző: Kákonyi Árpád (kritikánk itt)
Kákonyi Árpád
A legígéretesebb pályakezdő
Kovács D. Dániel
Kovács D. Dániel (fotó: fidelio.hu)
Különdíj
Tünet Együttesnek a Sóvirág című előadásért
Sóvirág - Cuhorka Emese, Fahidi Éva (fotó: Tünet Együttes)